Jag har absolut inte sagt att riskfaktorer inte är relevanta, utan bara att identifiera vilka riskfaktorer som ger högre avkastning är både svårt att bevisa och upprätthålla då marknaden förändras (behöver inte betyda att det “prisas in”).
Att small-cap faktorn t.ex. är väldigt omtvistad är ganska väl dokumenterat. Jag sitter inte med massa papers i bakfickan, men det är bara att googla lite.
Trodde aldrig att jag skulle skämmas på RT forum investera i smala globala indexfonder som i den här tråden . Helt plåtstligt breda globala indexfonder räcker inte till med sina 1500st innehav ? Vad är nästa steget @Alec ?
. Du ser att även @MattiasA90 vågar inte skriva så mycket i den här tråden för att han har för dålig riskjusterad portfölj ?! När han jämför sig med dina 13 tusen innehav
Förutom antalet innehav är det intressant att kolla på hur stor andel de största innehaven utgör av fonden. För LF så utgör de 5 största innehaven 14,53% och för Dimensional world blir det bara 5,16%. Den förändringen visar på att en fond med ca 1 800 innehav (LF) kan bli ganska smal ändå.
Värdepremiumet misstänks har varit betydligt lägre än det var när Fama och French upptäckte det (lyssna gärna på episod 238 Podcast — Rational Reminder). Som tur är går DFA efter fler faktorer än värde (t.ex. sorterar bort aktier med negativt momentum).
DFA-Fonderna är dyrare än traditionella indexfonder
Pga att DFA-fonderna har Irland som hemvist drabbas de av dubbelt så stor källlskatt, i jämförelse med svenska fonder eller börshandlande indexfonder som Vanguards produkter med hemvist i Irland. Detta svider extra eftersom värdebolag har hög utdelning.
Inte bekräftat än men jag misstänker att Handelsbanken har högre ränta på portföljbelåning än Nordnet och Avanza.
Har varit på jakt efter multifaktorfonder ett tag nu och det är svårt som t*san att hitta lämpliga fonder…
Har fortfarande inte hittat någon källa på detta, mailat DFA utan svar. Känns otroligt konstigt om Irländska ETFer skulle ha 15% och Mutual funds 30%. Har du hittat nån källa?
Är dock en på RR som sammanställt alla kostnader utifrån årsbokslut på olika fonder här:
Blir rätt likvärdigt att bygga egen portfölj med ETFer som att köpa WEF utifrån detta, plus att courtage och valutaväxling tillkommer.
Man kan titta i årsboksluten så hittar man det, effektiv källskatt för DFA är runt 20% och runt 12% för liknande ETF:er. Kollade även fonden Avanza Global matar till men tydligen rapporterade Amundi vad jag kunde se enbart utdelningar efter källskatt är dragen
Nej, Dimensional World Equity är en vanlig fond (mutual fund). De ETF:er som du hittar när du söker via Nordnet är deras amerikanska ETF:er som vi inte kan köpa sedan uppdaterade EU-regler cirka 2018. Via Nordnet kan man fortfarande söka fram dessa men det går inte att lägga en köporder.
Hej!
Jag tänkte testa och se om man kunde flytta DFA fonderna från HB till Avanza (båda kundtjänster säger det är möjligt men det är inte första gången “rådgivare” har fel). skulle du kunde testa flytta över 100 kr DFA fond till ditt ISK konto på avanza och se om det funkar? Hade gjort det själv men HB insisterar att jag kommer till kontoret annars vill de inte göra mig till kund.