Eugene Fama:s Dimensional fonder som ETF:er

Personligen är jag inte speciellt orolig över den lilla extra andelen skatt man behöver betala jämfört med en svenskregistrerad fond så som Storebrand Global All Countries. Även där pratar vi säkerligen om en effektiv dividend leakage på runt 15%. I gengäld får man en bättre diversifiering (13k bolag jämfört med 2k bolag), en stark faktortilt med högre förväntad avkastning (som troligen med marginal överstiger den extra kostnaden som dividend leakage innebär), och mindre hållbarhetsfokus.

3 gillningar

Du kan bygga egen lösning med ETFer och få aningen lägre kostnad (om du håller dom länge) och starkare faktortilt. Men tycker verkligen enkeltheten med allt i en Mutual fund och Dimensionals kompetens väger tyngre än kostnaden, ca 20% i total tax leakage tycker jag känns acceptabelt.
I min mening är WEF den i särklass bästa globalfonden man kan välja som retail investerare.

4 gillningar

Hittade detta i Rational Reminders forum https://community.rationalreminder.ca/t/ucits-eu-jpgl-portfolio-vs-100-dimensional-world-equity-fund/19071/9?u=mathias

Because of the mutual fund structure they both suffer from the high withholding tax leakage. Total cost for DFA World is approx. .80% and for DFA Core it’s .70%. That’s approx. 30 bp more than market cap weighted funds but according to factor loads you are getting a possible 80 or 60 bp excess return, respectively (50% historical premium).

Så det är en dyr fond i det avseendet, absolut. Men man slipper fippla med ETF:er och får god faktorexponering. Om man tror på dess premier!

Den här personen sammanfattade det också ganska bra tycker jag :slight_smile: https://community.rationalreminder.ca/t/ucits-eu-jpgl-portfolio-vs-100-dimensional-world-equity-fund/19071/10?u=mathias

People at Dimensional get up every morning to think many hours every day (and even by talking to Eugene Fama in person sometimes) about how to make a perfect global factor-based portfolio and end up with their world equity fund. So why should I think that I can do better than that by combining some Funds/ETFs to an DIY Portfolio?

5 gillningar

Detta var knasigt. Jag print-screenar (det du fick i svar) och skickar det till avanza.

Det dom beskriver som en flytt i sitt svar är inte en äkta flytt. Inom ISK-systemet kan man enbart flytta pengar inte aktier eller fonder. ISK 1 säljer det som ska flyttas, kapitalet flyttas till ISK 2, ISK 2 köper aktien/fonden som ska “flyttas”.

Såhär säger Fondo:

Jättekul att du hör av dig och kommer med förslag på intressanta fonder! Dimensionals produkter är något vi ser en stor efterfrågan på och hoppas kunna erbjuda i framtiden. I dagsläget är distribution av deras fonder kopplat till extra kostnader för Fondo vilket gör att vi inte kan erbjuda det i vårt gratis-erbjudande.

Du menar KF väl? Har själv hört med Nordnet och de säger att man kan flytta sina tillgångar från t.ex. Avanza, förutsatt att Nordnet har dessa tillgångar i sitt utbud.

Verkar som att den inte kommer komma in på Avanza, så vi får nog släppa det.

8 gillningar

Fick svar från Avanza nu. Nej det går inte att flytta fonder från HB till Avanza om Avanza inte har dessa i sitt utbud.

2 gillningar

Varför ska enbart Handelsbanken ha denna i sitt utbud?

Vanligen har Avanza/Nordnet ett mkt större utbud, men där saknas den. Största utbudet har väl Fondmarknaden, men jag kan inte hitta den där heller.

1 gillning

Varför? För att de såg en möjlighet att plocka in en bra produkt som konkurrenterna tycker är för dyr att plocka in till det de kommer tjäna på att sälja den skulle jag tro.

Sedan har Handelsbanken ett större utbud av fonder än Avanza och har ett mer komplext flöde att köpa fonder i jämförelse. Dessutom har de mer komplicerade placeringsprodukter att köpa för den insatte.

2 gillningar

Har du bytt till den fonden själv @Anonym :joy::person_tipping_hand::grin: ?

1 gillning

Icke sa nicke. Dit är det långt :slight_smile: .

2 gillningar

Vad ska du göra med Ap7 Såfa den innehåller också Kina? Är det alltså så illla att Handelsbanken bestämmer vilka fonder du får ha i dina Isk? :thinking::face_with_hand_over_mouth:. Det känns lite så där eller hur? Att man måste ha Handelsbanken egna fonder. Att man måste be rådgivare hela tiden vad jag ska handla i Isk :wink: .

1 gillning

Blev också lite konfunderad. Har de fondval också som ett kriterie för bolåneränta?

2 gillningar

Det är ingenting som de skriver rakt ut, men det står på deras hemsida att de kollar över hela ens engagemang hos banken för att sätta rätt ränta. Det är varför jag har placerat 75% av vårt samlade kapital hos deras egna fonder, bara för att maxa ränterabatten. Fungerar det inte eller om de säger rakt ut att det spelar ingen roll vilken fond man har utan det är kapitalet på ISK som är viktigt – då gör jag sannolikt en rockad :slight_smile: .

3 gillningar

Man får sälja sig dyrt i så fall haha :wink::partying_face: .

Inget fel på det billigt och bra. Då får man glömma Lysa bred ,Avanza Auto,Nordnet One ,Ap7 Såfa alla andra fondrobotar då alla har lite Kina 3-4% då får man undvika de produkter :thinking::person_tipping_hand:. Lika så många kollektiva TP entrelösningar då även de har lite Kina. Blir mycket exkludering dåliga länder dåliga Esg brancher. Till slut blir det bara välja egna goda aktier och leva med det resten av livet :joy: .

1 gillning

Jag lyckades öppna ett ISK hos HB då jag redan har min tjänstepension hos dem.
Hur överför jag pengar till mitt ISK?
Måste man ha ett “Allkonto” som kostar 25 kr/mån?
Finns det inget sätt att överföra till sitt ISK från en annan bank utan kostnad?

Det borde väl fungera om du följer mina instruktioner och på steg 10 väljer något du kan göra utan att ha ett lönekonto i banken? Tror dock att månadssparande blir svårt per automatik..

1 gillning