Man kan öppna ett konto gratis i deras menyer utan tillval, gjorde först så i tron att pengar från annan bank behövde landa där. Såg sen att clearing och kontonr för ISK:t framgår om du går in på det under menyn ”Spara och placera” så direktöverföring från annan bank blir lätt.
Kan man någonstans på ett enkelt sätt jämföra historisk avkastning mellan World Equity och LF Index?
Jag kollade på morningstars hemsida och här är avkastningen de senaste 6 åren
Dimensional
2017, 10,84%
2018, - 6,91%
2019, 31,12%
2020, - 2,53%
2021, 32,20%
2022, - 1,31%
2017, 10,56%
2018, - 0,80%
2019, 33,22%
2020, 2,36%
2021, 35,20%
2022, - 8,07%
Tackar! Jag hittade till slut mitt kontonummer efter en del bläddrande. Nu är pengarna på mitt ISK konto och fondorder lagt!
Jag lyckades däremot inte lägga order på de fonderna som har minsta startbelopp på 1 Mkr.
Jag får det till att de två fonderna är jämbördiga. Håller du med?
@Anonym , Ursäkta sent svar. Jag har varit utomlands på semester i några veckor och har du försökt att begränsa min skärmtid.
Om vi enbart tittar på den totala utvecklingen under denna begränsade period så håller jag med om att det är likvärdigt.
Om vi däremot tittar på innehållet i respektive fond så skiljer det sig dock en hel del.
Dimensionalfonden har betydligt fler innehav (ca 13 000 mot 1500) och har även med tillväxtmarknader och småbolag.
Om du skulle vilja ha indexfonder som har fler bolag än en ren globalfond så skulle du behöva ha minst 3 fonder. (1 global, 1 tillväxtmarknad, 1 småbolag)
Förvaltningsavgifterna är generellt högre på tillväxtmarknader och småbolagsfonder.
Tillväxtmarknader och småbolag tar generellt mer stryk under perioder med börsnedgångar vilket gör att jag tror att fond som har med dessa tillgångsslag kommer gå bättre vid uppgång (så har det varit historiskt sett)
Nu har jag pratat med min bank och det viktiga var att jag hade ISK-sparandet hos dem, vilka fonder det var spelade ingen roll.
Då är frågan vad fördelarna och nackdelarna är att byta ut mina aktiefonder mot Dimensionals World Equity givet min nuvarande portfölj?
Funderar isf på att köra 60% World Equity, 20% World Targeted Value, och 20% Handelsbanken Norden Index (för Sverige och Novo Nordisk). Är det för frejdigt med 20% små värdebolag?
Själv funderar jag på att dela upp aktiedelen mellan värde 50% (WEF 30%, GTV 20%) och 50% tillväxt (30% billigaste globalfonden ex. DNB, EM 10%, 5% Sverige 5% Sverige småbolag)
Enda som får mig att tveka på SHB är möjlighet till handel av ETF/ETC då jag vill ha guld och råvaror i min portfölj. Vet någon om det är möjligt att handla ETF/ETC?
Tacksam för feedback!
Något som är värt att tänka på är att i WEF så har du redan ca 13% tillväxtmarknad
WEF har redan typ 20% små värdebolag, så behövs egentligen inte lägga till taget value om du inte önskar övervikta ännu mer.
Finns ETFer på SHB, men skralt utbud. Xact och Amundi i princip enbart, ett par Lyxor också.
Inget guld eller råvaror.
En deal breaker för mig. Det märkliga är att jag får sökträffar på de flesta ETF/ETC men köpknappen är grå.
Robert88, nu är det en gissning här från min sida.
Men kan det ev. vara något kunskapstest eller annat dylikt som måste låsas upp innan du kan handla ETF:er på Handelsbanken? Har du grå knapp på alla ETF eller enbart de du nu sökt på?
Såg det nu också hittade Xetra gold tex, hade nog sökt fel förut. Kanske är så att man kan köpa det efter kunskapstest, prova ringa kundtjänst.
Jag har gjort alla kunskapstester som finns på hemsidan.
Har varit i kontakt med kundtjänst via chatten, är köpknappen grå då är det inte möjlig att handla värdepappret däremot kan man besöka ett kontor där dom eventuellt kan hitta “en lösning”.
Det ska inte vara lätt tydligen ![]()
![]()
Deras app och hemsida är verkligen ljusår efter Avanza att handla i.
Gå till kontoret och rapportera tillbaka
. Det mesta är möjligt hos dem, deras rådgivare föredrar ju det mänskliga mötet.
Det är inget ovanligt även hos andra stor banker
. Deras rångivare brukar fixa dyra aktiva lösningar allt för kundens bästa
. Jätte vanligt att rådgivare brukar vägleda kunderna i det som banken passar bäst . Kanske är jag lite väl negativ till bank rångivare ![]()
?!
Därför brukar många rek Lysa,Avanza Auto,Nordnet One billiga indexfonder då man blir minst lurad undvika storbanks rådgivare
när det gäller investeringar sparande på börsen långsiktigt
.
Om man vill behöver oberoende rådgivning blir det mycket billigare betala en gångs belopp 1900kr till @Runnemo och slippa bli lurad resten av livet ![]()
![]()
Jag blev rekommenderad en generationsfond i PPM som kostar 0,01% (som gått nästan identiskt som AP7 Aktiefond). Tycker det är en ok rekommendation
.
Den är ändå dyrare än Ap7 Såfan om man tar skattelättnad på en statlig fond.
Du vet mycket väl vad jag pratar om och är säkert medveten hur bankrådgivare jobbar. Sedan får du vända på det hur än du vill ![]()
. Rådgivare rek efter bankens riktlinje oberoände var i landet de befinner sig. Det vet väll vi eller hur? Du är påläst och svårlurad av bankrångivare medan majoriteten som blir lurade har inte så mycket koll om sparandet som du och jag och många andra på RT bloggen ![]()