Hur kan den vara dyrare när AP7 Aktiefond är 5x så dyr? Banken ger bort sina generationsfonder gratis i PPM.
Över till fonderna i sig. World Equity Fund är verkligen en allt-i-ett fond. 12915 innehav! 18% småbolag och 33% medelstora bolag och 49% storbolag. Alla kontinenter. Dessutom till synes inga exkluderingar, då Exxon Mobil av alla företag är näst största innehav. En fond istället för många. .
Här får du svaret om du läser nogrant . Trodde du kände till det.
Obs annars är Handelsbanken Generationsfond riktigt bra allt om man inte vill ha Ap7 Såfan men den ligger på plats nr.2
Ja i så fall klarar man sig nästan lika bra med Lysa,Avanza Auto och Nordnet One. Många fonder automatisk ombalansering men mindre innehav men sköter sig utmärkt . Det går även riktigt bra sänka risken i de 3 allt man väljer lägre risk då ingår automatisk ombalansering
Man behöver inte ha 13000st aktier för att få riktigt bra riskspridning globalt i portföljen . Sedan gillade du mycket din hållbara Lysa portföljen 80% Globalt. 20% Sverige efter Svenska kyrkans exkludering innan
Anonym. Ja, det tycker jag var en okey rekommendation när man bara tar hänsyn till handelsbanken egna fonder. Om man får bredda sig utanför med fondval i PPM så är en av mina absoluta favoriter Seligson & Co Global Top 25 Brands A.
Den har faktiskt slagit AP7 i de flesta tidsperioder. Ligger före på både 1,3,5,10år när jag kollat.
Stora kända bolag
Nu åter till Dimensionals fonder
Så du tycker det är bättre att köra 100% WEF och inte ta med Targeted value för en liten %
Det känns overkill att ha mer än 18% småbolag i en portfölj med 10+ tidshorisont ja. RT’s olika portföljer har ju på sin höjd 10% i en global småbolagsfonder och här pratar vi nästan dubbelt så mycket. Skulle jag byta om till WEF vore det till 70% och resterande 30% i SHB Norden Index Criteria för att tilta mot hemmaplan.
@Anonym , har du någon länk till där du hittade bilderna kring hur många % stora,medelstora och småbolag som är i fonden?
Ser ut som morningstar men hittade det själv inte när jag gick in på deras sida.
Hej igen
Hur lyckades du öppna ett transaktionskonto utan kostnad? Minimum är ett “Allkonto” som kostnad 25 kr/månad. Har fått det bekräftad av kundservice chatten.
Hej Robert88, du behöver inget allkonto för att kunna månadsspara i fonder.
Jag startade enbart ett ISK-Konto hos Handelsbanken där jag har lagt upp månadssparande i Dimensionals fonder “World Equity” och “Global Targeted Value”
Jag har en månatlig överföring från min “vanliga” bank till mitt isk-konto i handelsbanken och pengarna dras sedan därifrån för de månatliga köpen i fonderna.
Jag var tvungen att besöka ett fysiskt kontor första gången för att bli kund och öppna ISK-kontot.
Man behöver sen antingen ett nyare svenskt pass eller att du får deras bankdosa för att kunna logga in första gången. Efter detta går det bra med “vanligt” bank-id.
Du kan bara välja det alternativet på en dator. Går inte på iPad eller mobiltelefon. Dessutom måste du redan ha genomfört ett köp av den externa fonden innan du kan skapa ett månadssparande.
Prova att skapa det som en överföring istället, finns under menyn för Betala tror jag.
Jag kan hålla med dig. Här var det dessutom långt ifrån enkelt att sen även sätta upp sparandet efteråt.
Dock så var Handelsbanken sjukt snabba på att svara i telefon och även över chatt (mkt snabbare än de andra banker jag haft kontakt med) men det hade naturligtvis varit bättre om man inte behövde ta hjälp av dem alls för saker som detta.
Jag har ändå van internetanvändare sen nästan 30 år tillbaka och har startat ISK-konton på många håll (ca 10st aktörer) genom åren och aldrig tidigare behövt hjälp för hur man gör.
Läs texten nederst på din skärmdump. Det får mig tro du behöver föra över pengar direkt till kontot och sen göra manuella köp. Alternativet är som sagt gå via återkommande överföringar i betala-menyn eventuellt.