Såhär behöver du göra för att kunna månadsspara från ditt isk
Det du behöver göra är att först köpa fonden du vill månadsspara i. Det går tyvärr inte att månadsspara direkt i fonden innan detta är gjort.
Du klickar sedan på “handla”-knappen på den fonden det gäller (till höger om värdet i din fond)
Klicka på månadsspara
Det bör nu gå.
Vet inte om du själv behöver sätta upp stående överföring från ditt ISK in till fonden sen eller om handelsbanken gjorde det automatiskt. Ser iaf att det ligger stående överföring hos mig under “betala och överföra” sen “stående överföring”
Jag har ingen av deras fonder idag. Har 60% i Handelsbankens egna globala indexfond och resten utspritt i fyra delar på olika klimat/hållbarhetsfonder.
Har 100% ZPRV/ZPRX på mina pensionsspar hos Avanza, mitt privata sparande har jag i mellanrisk 50/50 DFA WEF och AMF räntefond lång på grund av förväntad uppgradering av boende inom 3-6 år.
Lägger ut en liten trevare här också i stället för att skapa ett nytt ämne…
Kort och gott: Ökar eller minskar jag mitt risktagande ifall jag kombinerar DFA WEF med en traditionell indexfond jämfört med att bara investera i DFA WEF? Kan se argument för både varianterna men har inte kunskapen att själv avgöra vad som är korrekt rent tekniskt sett.
WEF och global indexfond har snarlik risk (mätt i volatilitet), WEF har dock exponering mot fler riskkällor än en msci world indexfond som ger bättre förväntad riskjusterad och absolut avkastning.
Jag planerar att byta ut mitt innehav i Handelsbanken gl småbolag mot "Global Targeted Value ", billigare, fler bolag och med faktorexponering. Någon bra anledning att inte byta?
WEF är imponerande med sina 130000 innehav, men jag noterar att de 4000 största innehaven upptar 90% av fonden och de 6000 största 95% av fonden (innehaven är numrerade i storleksordning i månatliga innehavsrapporten). Så de 7000 minsta innehaven upptar bara 5% av fonden.
Pga kostnaden i förhållandet till global indexfonder kommmer jag nog undvika denna.
Nope, hittar ingen anledning till att inte byta, förutom möjligen att Handelsbankens plattform är hemsk att handla i.
Tycker inte man ska stirra sig blind enbart på antalet innehav, i WEF får du även exponering mot fler riskfaktorer än en global indexfond (small, value, investment, profitability och momentum), samt även Emerging Markets, allt inbyggd i en fond. Går knappt inte att bygga likvärdig portfölj själv till lägre kostnad ens med separata ETFer.
Gjorde ett försök i denna tråden dock:
Tolkar jag det hela rätt så ökar jag således mitt risktagande om jag kryddar WEF med en global indexfond i o m att jag då börjar övervikta mot marknadsfaktorn.
Finns ingen anledning att ”krydda” WEF med mer marknadsfaktor, den har redan väldigt hög exponering mot den, se regressionsanalys av fondens faktorloadings senaste 20år, (RmRf är marknadsfaktorn):
FF6 (+ Momentum)
loading
t-stat
RmRf
1.03
75.15
SmB
0.23
6.05
HmL
0.20
4.38
RmW
0.12
2.34
CmA
0.00
0.05
UmD
-0.03
1.17
alpha (monthly)
-0.10%
1.90
Det enda som den möjligen saknar som man kan komplettera med som jag ser det är hemmamarknad (home bias) om man vill ha det.
Upptäckte igår på SHB autogenererat kostnadsredovisning att de redovisar valutaväxlingsavgift på DFA fonder. Tidigare har det varit 0% i valutaväxlingsavgift.
Tittar man exempelvis på DNB Global Indeks S som har sin basvaluta i NOK är det valutaväxlingsavgift även där.
En bug då förmodligen kostanden autogegeras om basvalutan är i annan än SEK eller ett sätt för SHB att tjäna pengar?
Så underligt. Jag hoppas verkligen att det är en bugg som gjort att systemet plötsligt inte känner av att fonderna handlas i kronor trots att de är registrerade utomlands. Ifall en sådan här avgift mot förmodan börjat tas ut, antar jag att det borde framgå av avräkningsnotan för kommande köp?
Jag kunde göra första fondköpet dagen efter jag var hos Handelsbanken.
Jag behövde först göra en överföring från min “vanliga” bank och när de pengarna kommit in dagen efter så kunde jag göra första köpet. Sen tog det någon eller ett par dagar innan jag såg de köpta fondandelarna på kontot och då kunde jag lägga upp månadssparandet.
Vad är det för ansökan du gjort hos Handelsbanken? När jag besökte deras kontor så öppnades mitt ISK direkt på plats av banktjänstemannen. Hela besöket tog ca 20 minuter.
Fylla i femtielva blanketer om inkomst, mål med sparande. Hon i kassan gillade inte mig. Jag sa att jag var bara intresserad i DFA-fonderna och inget annar och hon sa att de får ingen kick back på dessa. Jag tror hon slängde min ansökan. Tog ledigt den dagen och köade 45 min……
Om du vill kan du försöka hänvisa till den här lagen, om det är ett vanligt betalkonto det handlar om. Se pargraf 3:
Behandlingen av en ansökan om betalkonto med grundläggande funktioner
3 § Ett kreditinstitut eller en filial till ett utländskt kreditinstitut ska behandla en ansökan från en konsument om betalkonto med grundläggande funktioner skyndsamt. Institutet eller filialen ska avgöra ärendet så snart som möjligt och senast inom tio bankdagar efter det att institutet eller filialen tagit emot en fullständig ansökan.Om institutet eller filialen avslår en ansökan, ska institutet eller filialen omedelbart underrätta konsumenten om beslutet och lämna information om vart han eller hon kan vända sig för att framföra klagomål eller få beslutet rättsligt prövat. Underrättelsen ska vara skriftlig och utan kostnad för konsumenten. Om det är möjligt, ska skälen för beslutet framgå av underrättelsen. Lag (2022:1704).
Lösningen på att handelsbanken inte sköter sig är helt enkelt att staten drar in insättningsgarantin på alla konton. Vill de inte följa Sveriges lagar behöver de inte vara skyddade av staten.
Om du vill, berätta hur de gick. De kanske försöker kringgå lagen genom att säga att det inte är en fullständig ansökan. För det verkar osannolikt att de bryter mot lagen men man kan ju bli överraskad.