(EUR ETF) Invesco FTSE AW (FWIA) 0.15% TER

Hej,

Fram till nu har jag varje gång valt Vanguards VWCE acc som aktiefond. Mest för att den är stor, vilket ger en väldigt låg spread. Också pga väldigt lågt och bra tracking error.

Men, jag är nu sugen på att byta pga att Invescos nya FTSE AW har en tillräckligt stor skillnad i avgift. Det skiljer 0.22% - 0.15% = 0.07%, eller faktiskt 46% i avgift. Jag känner mig redo att byta (iaf för nya innehav)

Dock, i mina nätmäklare (EU) hittar jag inte denna trots att jag borde kunna se den.

Finns någon som redan kör denna ? eller vet var man kan köpa den direkt i Euro ?

Fonden:
Invesco FTSE All-World UCITS ETF Acc | FWIA | IE000716YHJ7 (justetf.com)

Den är ny med optimerad sampling, dvs antal aktier (1945 st) i den är lååångt under FTSE indexet (3900 st) eller Vanguards 3633 st för den delen.

Tror det är bättre att fortsätta med din gamla ETF och hoppas på att de sänker priset med den nya konkuransen.

1 gillning

Jag har noterat detta också. VWCE har även den optimized sampling som modell, men som du säger väldigt många fler aktier i sina holdings.

Utifrån min bild just nu så blir de dyrare ju mindre företag du tar med, och dyrare i vissa EM marknader. Kanske speciellt kombinationen av dessa två. Jag tycker inte det är självklart att fler = bättre (inräknat kostnader för anskaffning), efter en viss nivå. Det finns nog en hel del utrymme för bra och dåliga val här.

Högst oklart vad som är sweet-spot för FTSE AW.

Det som fick mig att tänka om var detta:

• Låg avgift har du alltid garanterat nytta av :slight_smile: :+1:
  • Högt antal holdings i EM och småföretag påverkar troligen tracking error väldigt lite över en viss nivå av sampling, och kan påverka åt båda hållen (både uppåt och nedåt). Historiskt har det påverkat negativt, eller DM har iaf överpresterat mot AW :worried:
  • VWCE måste ha ett tracking error som är så mycket bättre att det slår en 46% högre avgift

En större oro är att FWIA är mycket mindre, och under 100MEUR, vilket kanske inte är hållbart i längden, samt spread vid köp då det är mindre handel. Storlek och handel borde öka då den är ny. Men det kan vara värt att se på, om jag kommer åt det! :angry: