Kan inte köpa ETF på IBKR

Jag försöker köpa en ETF (VWCE ) på Interactive Brokers (IBKR) men får upp att jag inte har “tillåtelse” att köpa den.

I mitt konto står det att jag har tillåtelse att köpa aktier, och VWCE räknas som en aktie/stock (såvitt jag kan se på deras sida).

Är det någon annan som fått upp liknande problem och lyckats lösa det? Eller har alternativ på liknande global fonder med låg avgift som vi svenskar (som är utskrivna) kan köpa?

Är du klassad som proffesionell investerare?

Jag har ingen erfarenhet av just IBKR, men på Avanza måste man klara en kunskapsquiz för att få köpa trackers (i alla fall den kryptotracker jag ville investera i). Något liknande kanske gäller på IBKR?

Du behöver inte vara klassad som professionell för att köpa en UCITS-ETF som VWCE.

Men jag har inget svar på TS fråga, har inte använt IBKR. Men kontakta dem. Kan vara något som måste godkännas exempelvis.

Jag gissar att du saknar rättigheter att handla på Frankfurtbörsen. Off topic skulle jag rekommendera att undersöka billigare alternativ till VWCE.

1 gillning

Tack, det var precis vad supporten sa, och de guidade mig till hur jag ändrade det, så nu har jag rättighet att göra det ser det ut som.

Jag förstod det som att det är 0.22% i avgift för VWCE, men är det några avgifter jag missat?

Vad skulle billigare allternativ kunna vara än detta (global indexfond som en utskriven svensk kan investera i)?

Nej det är jag inte. Behövs det?

Kanske inte för den ETF som ngn annan har nämnt, men vissa instrument kräver det. Dock ofta kopplat till att UCITS-klassningen saknas.

Okej. VWCE Vanguard FTSE All-World ETF är klassad som UCITS.

Det verkar som att jag bara behövde ansöka om tillåtelse att handla i ‘hela’ europa, och inte bara centrala europa (som var som satt som standard).

2 gillningar

Det stämmer, och den var ett bra val för några år sedan, men numera kan man till exempel välja WEBN @ 0.07%/år.

1 gillning

Okej, tack för tipset. Kollade upp WEBN och kan se dessa skillnaderna med antal bolag + avgifterna:

VWCE: 3,603 (TER 0.22%)
SPYI: 3,902 (TER 0.17%)
WEBN: 2,399 (TER 0.07%)

Tycker att SPYI ser bättre ut än VWCE, med både fler bolag men är den 0.1% lägre avgiften mellan WEBN & SPYI så mycket viktigare än spridningen av bolag som finns i SPYI?

De 1200 minsta innehaven i VWCE utgör ungefär 1%, så den skillnaden ser jag som oväsentlig. SPYI däremot ser ut att ha ungefär 12% som WEBN saknar, så där får man göra en avvägning om det är värt att betala motsvarande 0.8%/år för de innehaven. Själv har jag bytt från SPYI till WEBN.

2 gillningar

Tack för att du delar det. Hur var ditt resonemang som fick dig att välja SPYI över WEBN? Var det endast kostnaden du sparade, eller var det någonting mer?

Det var bara kostnaden. Jag kunde inte motivera att betala så mycket extra för en så liten breddning av portföljen.

1 gillning

Okej då är jag med, tack för att du delar hur du resonerar :+1: