Euro vs Svenska kronan

Det som hände vid 90-talskrisen. Höjd ränta för att locka till sig utländskt kapital och när inte det funkade och man förlorat massor av pengar tvingades man släppa den fasta växelkursen och gå över till rörlig växelkurs, vilket gjorde att Sverige kunde hämta sig från krisen i och med devalveringen.

1 gillning

Kan inte hända. Titta på danmark som säljer/köper mer aktivt än Sverige pga fastvaluta mot EURO.

Varför kan det inte hända? Om de har noll EUR och USD kvar på sitt konto pga av att de sålt dem, vilka EUR och USD ska de sälja då menar du?

1 gillning

Lånade?‎ ‎‎ ‎ ‎ ‎

Nej, Påhittade…

Tja, det kan kanske funka.

Riksbanken kan ju låna EUR från tex banker i Europa, och sedan sälja ut de EUR man får på marknaden och ta betalt i SEK. Då blir det mindre SEK tillgängligt på marknaden, vilket borde driva upp kursen för SEK.

Riksbanken får då betala ränta på lånet i EUR, men det kan de i sin tur låna mer till.

Lite osäker på om jag missar något här? Finns det något hål i resonemanget? :thinking:

Om ingen längre vill låna ut EUR för att räntan och risken på lånen blir högre och högre.

Hoppas att Thedeen säljer lite mer Euro och Dollar :frowning:

1 gillning

Nääääe. Varför då. Sparkar burken bara. Låt marknaden ha sin gång. Men jag är ju inte opartisk med,mycket euro på fickan. Så jag borde vara tyst. :speak_no_evil:

Funkar kanske kortsiktigt.

Men är det inte bättre att istället höja Riksbankens ränta till en nivå över FED och ECB? Såvida man inte är mer bekymrad om att rädda den överbelånade fastighetsmarknaden i Sverige än att stärka SEK dvs.

Det enda som faktiskt har gett effekt är ju när Riksbanken gick ut och sa att de tänker valutsäkra sina tillgångar, då började marknaden reagera. Om man gör en riktig kraftsamling och säljer ordentligt med reserver för att stärka upp SEK så kanske man t.om kan klämma åt ett par spekulerare som är kort SEK, det tror jag skulle skapa lite orolighet bland aktörer som försöker sänka kursen.

Intressant artikel, uppfattar narrativet som rätt svagt. Ekonomi är verkligen inte hard science.

Stilistiskt stark att utnämna sig själv till hjälte dock, hatten av!

Du har inga stora bolån, va? Råkade ha tur att födas under en period så att dina bostadsköp inte råkade sammanfalla med en strax därefter kommande högräntetid?

Som systemet fungerar så kastas nu ett gäng under bussen, det är de som i sin livscykel (jobb, familjeförändring) naturligt behövde en bostad i typ Stockholmsområdet för ett par år sedan. För dessa är sänkt krona eller hög inflation peanuts, det är den enormt snabbt höjda boräntan som är det stora problemet. Tänk på dessa otursförföljda människor när du tycker att Sverige borde höja räntan ännu mer.

Samma risk som man tar på övriga marknader som tex aktiemarknaden. Samhället har ingen skyldighet att se till att fastighetspriserna alltid går upp. Snarare är det sunt med en korrigering.

Och om vi vänder på det: Du har ingen sympati alls för de som behöver komma in på bostadsmarknaden men hindras pga att bostadspriserna är för höga eftersom de pressats upp av onaturligt låga räntor under lång tid?

1 gillning

Jag har sympati för grupper som haft oturen att vara “födda i fel tid”, dit hör både de som inte kommer in på bostadsmarknaden och de som precis kommit in och får ta smällen när det vänder, i båda fallen ligger onaturligt låga räntor, prisdrivande subventioner och samhällets bristande ansvar för befolkningsökningen/bostadsbristen bakom. Allt är liksom riggat för en hejdlös prisutveckling varvat med sprickande bubblor.

Jag tycker inte man ska jämställa spel på aktiemarknaden med boende när det gäller samhällets skyldighet.

Jag trodde nog att marknaden direkt skulle prisa in alla publicerade kommande Euro försäljningarna. Men …

Dvs det borde att stärkts ytterligare under förra veckan ?

När man tittar på statsskuld i förhållande till GDP så blir man ju förvånad över att EUR är så stark mot SEK:

Källa:

Att kronkursen inte stärktes under förra veckan är helt enkelt för att majoriteten valutaspekulanter inte tyckte så.

Hur mycket av valutareserven Riksbanken säljer har ingen direkt betydelse, det är en så mikroskopiskt liten andel av samtliga valutatransaktioner där SEK är inblandat att det blir försumbart.

Allt handlar om vilken känsla valutaspekulanter har och då har nog mord, sprängningar, koranbränningar och nekat Nato-inträde mycket större påverkan än informationen om att RB minskar valutareserven.

2 gillningar

50 öre är ju en ganska stor betydelse, men det verkar som att effekten stannar någonstans där.

Varför skulle något av detta påverka kronkursen? Om man inte håller på och prisar in en kommand invasion av Ryssland… så tror jag att marknaden ser den uppenbara risken för en total härdsmälta i våra överbelånade fastighetsbolag och därmed prisar in en högre risk för att investera i Sverige. En annan faktor kanske är att våra stadspapper inte direkt ger en bra utdelning heller, Sweden Government Bonds - Yields Curve

1 gillning