Euro vs Svenska kronan

“Marknaden” är till 99 % de som håller på med att växla till och från SEK för att tjäna pengar på mellanskillnaden. De som vill köpa ett fastighetsbolag är en liten liten bråkdel av valutahandeln och får därmed ingen direkt påverkan.

Ja, men nu är det på väg tillbaka för att det är ingen nyhet längre som tränger in i valutaspekulanternas sinne

1 gillning

Inte de som köper fastighetsbolag utan de som spekulerar i valuta… jag pratade nyligen med en PM för en valutafond i England. Han höll med om att kronan ser väldigt undervärderad ut baserat på deras modeller. Huvudanledningen till kronans låga värdering anser han vara 1) bostadsmarknaden dvs högt belånade husägare med i huvudsak rörliga lån och 2) SEK är en liten valuta som alltid underpresterar i osäkra tider

Nja, att små valutor underpresterar i osäkra tider kanske är en sanning som gällde förr. Om vi tar tre andra EU-valutor som är mindre än den svenska (polska, tjeckiska och ungerska) så har de presterat bättre än euron under den osäkra tid som nu gällt under en längre tid. En stor skillnad mellan Sverige och dessa är att de inte har några gängskjutningar…

EUR/NOK är inte heller vackert :slight_smile:

Jag har aldrig hört någon internationell investerare prata om gängvåldet i Sverige i relation till hur de värderar svenska värdepapper och eller SEK. Jag håller med om att det är ett enormt samhällsproblem för Sverige men det har inget med växelkursen att göra.

Det är din åsikt. Jag ska inte svära på det, men tycks minnas att både statsministern och riksbankschefen har hänvisat till sverigebilden när de kommenterat den svaga kronan.

1 gillning

Ja, norska kronans fall är ju ett ännu större mysterium än SEK. Ett enormt förmöget land som dessutom under senaste åren kunnat sälja sina råvaror utan ökad produktionskostnad till mycket högre pris än tidigare. Undrar om inte valutaspekulanterna förväxlat Norge med något annat land…

Nej det är inte min åsikt. Det är fakta att jag aldrig hört någon som jobbar med valutor eller aktier nämna gängvåldet som en orsak. Vad statsministern säger är väl irrelevant då politiker oftast talar i egen sak. Att riksbankschefen skulle säga nåt sånt låter helt tokigt. Särskilt med tanke på att det är riksbankens politik som lett till den ohälsosamma skuldsättningen i Sverige.

Det var väl tänkt som en engångsföreteelse. Dvs vi kanske varit en bra bit över 12 utan den.

Nej, försäljning av valutareserven ska hålla på under 4 - 6 månader.

Här kommer en enkel lösning för att stärka SEK:

Svenska staten borde börja låna upp stora mängder SEK för investeringar eller för att bränna dem via helikopterpengar. Dvs som EU och USA har gjort, med € och $.

Det gör att efterfrågan på SEK ökar, så valutan stärks.

För landet en rent ekonomiskt en dålig lösning (såvida pengarna inte spenderas på långsiktigt samhällsnyttiga investeringar), men bra om man vill stärka valutan.

2 gillningar

Intressant tanke. Jag skulle gissa att helikopterpengar skulle driva på inflationen och därmed motverka sitt syfte men jag är all for rejäla infrastrukturinvesteringar. Till exempel statlig kärnkraft skulle väl lösa massa problem och bygga en god grund att står på för nästa generation svenskar som kommer behöva enorma mängder el.

Här i England har de hintat om att de vill introducera skattelättnader på inhemska värdepapper för att locka hem kapital.

1 gillning

Ifall det primära syftet vore att stärka svenska kronan så skulle väl ökad inflation vara helt rätt eftersom det troligen skulle medföra ökad styrränta och då även starkare krona.

Helt idiotiskt förstås att det är på det här sättet, men det är genom att valutaspekulanter sätter växelkurser. En ökad inflation borde självklart få effekten svagare valuta men i verkligheten är det alltså tvärtemot.

Uppe på 11.91 igen. Frågan om det var allt som den där manövern åstadkom. Dvs den köpte bara några veckor ?

Kanske ska jag ändra min autokonversion till 15.00 :money_mouth_face:

Riksbanken kämpar på för att hålla sig under 12:an :joy:

2 gillningar

???

:partying_face::tada:?

Är det nått som har hänt ? (SEK
10.9339)

Bara en glitch kanske ? :frowning:

Ja, det ser onekligen konstigt ut.

1 gillning

Mina google spreadsheet ser jättebra ut, men jag anar oråd. :nerd_face: Halloween spöke i google Finance?