Euro vs Svenska kronan

Var nog en tillfällig glitch. Handeln är igång igen och just nu visas EUR för ca 11,68 SEK:

Svänger naturligtvis lite upp och ner, men inte i närheten av 10,93 SEK som angavs i inläggen ovanför.

1 gillning

Glitchar mycket nu. Bugg i matrixen? Lever vi i en simulator?

1 gillning

Jag fick också ett glädjeskutt igen i min Google Spreadsheet när jag kollade imorse. Glitch i Google Finance… Den här gången gick jag inte på det :roll_eyes::rofl:

Glädjeskutt? Jag fick hjärtstopp då jag planerar en större överföring EUR → SEK nästa månad :stuck_out_tongue_closed_eyes: :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Ok :nerd_face: vi behöver aldrig köra åt det hållet.

Vi har alldeles för mycket SEK på tillgångar, men har intjäning i EUR vilket lindrar lite. Vår Portfolio dashboard blir ändå väldigt glad när SEK stärks.

Haha, jo, då blir det bra. Trackar också i EUR, och har det mesta där, men uträckningen som visar planerat mottagna SEK var ner 10% helt plötsligt över en natt… inte roligt. :money_with_wings:
Försöker ta tillvara på den fördelaktiga kursen och spara lite i Sverige om jag måste packa ihop och fly hem pga världskrig eller liknande…

1 gillning

Händer ofta över helgen, lika störande varje gång.

Ser ut som en glitch. Marknaden är väl stängd nu? Eller nånslags riskpremie?

Ser i Revolut att deras kurs exkl avgift är 1 EUR = 11.4575 SEK

Det är andra gången jag ser det.

Google Spreadsheet är grymt bra men Google Finance känns inte bra alls, det saknas också många Europeiska tickers / ETFer.

Någon som kan ta kurser från annan källa (utan att använda länkar till webbplatser dvs)? Yahoo Finance hade varit väldigt bra.

Varför vill du inte använda länkar till andra webbplatser?
Vill du ha EUR/SEK kursen från Yahoo Finance kan du göra så här:

=IMPORTXML("https://finance.yahoo.com/quote/EURSEK=X", "/html/body/div[1]/div/div/div[1]/div/div[2]/div/div/div[6]/div/div/div/div[3]/div[1]/div/fin-streamer[1]")
3 gillningar

Tack! jag ska definitivt prova denna och även se om den går att generalisera till andra Yahoo instrument. De jag saknar just nu i Google Finance är: XHYA, IB26, IUSN samt ERNX. Men de finns i Yahoo.

Jag har importerat på liknande sätt för svenska fonder och det är ganska stabilt nu (di.se) men ibland funkar det inte (tillfälligt) eller slutar plötsligt fungera helt när websidan uppdateras lite. Tex Morningstar får jag inte att funka längre alls. Men det är säkert jag som är analfabet när det gäller webben. Själva sättet GOOGLEFINANCE() fungerar på är överlägset, men datan/innehållet är inte lika bra.

Såg en newsflash om Python i Google Sheets, det kanske är en stabilare lösning om ChatGTP kan göra själva kod-jobbet :nerd_face:

Prova denna för att ersätta GOOGLEFINANCE

3 gillningar

Verkar också lovande! Tack! Gissningsvis också beroende av websidans version men ska prova.

1 gillning

Ny prognos enligt Danske Bank:
Forecast: 11.40 (1M), 11.50 (3M), 11.80 (6M), 11.80 (12M)

Bättre än 12.10 iaf :+1:

Lite oklart vad Danske Bank baserar sin 6-12 månaders prognos på. Står bara väldigt generellt följande:

With cyclical (macro and monetary policy outlook) headwinds still in place for the coming 6-12M we remain medium-term bearish on the SEK

Kronan fortsätter uppåt!

1 gillning

Vi får hoppas på räntehöjning så kanske det blir lite extra sprutt på den. Har en batch som ska säljas bort inom kort så det vore väldigt påpassligt.

Kom igen nu :sweden: jobba! :nerd_face:

Nu får vi se om RB tänker om att förstärka SEK med en räntehöjning på Torsdag.

1 gillning

Jag hoppas verkligen det, men ärligt talat är jag lite osäker på om de vågar. Det behövs kanske en mindre kris för att stärka ekonomin på lite längre sikt. En hård landning kanske slår ut en del dåliga företag.

SVT och SBAB tycker inte det vore bra dock: