Euro vs Svenska kronan

Var inte så säker på det. Valutamarknaden moves in mysterious ways. Strateg varnar: Ny höjning kan ”bita kronan i ändan”

Han pekar på att delar av årets kronförsvagning kan förklaras av oro över att Sveriges ekonomi ska gå mycket sämre än övriga Europas.

– En ytterligare höjning ökar risken för ett sådant scenario, det skulle bita kronan i ändan.

2 gillningar

Ja ingenting är ju speciellt givet när det gäller SEK. Jag tror ändå en sådan rumpbitar-studs kanske vore kortvarig medans högre räntor (högre längre, med lagom effekt på ekonomin) ändå borde attrahera investeringar kan man tycka. Eller möjligen fördröja effekten.

Men även en kort SEK-rumpbitare vore dåligt i mitt fall… :scream:

Det blir iaf spännande att se hur det går. :grimacing: Jag kanske för över lite innan mötet och lite efter :slight_smile:

Yes, detta är givet men borde redan vara inräknat ? Iofs försämrades väl GDP prognosen ytterligare för nästa år nyligen.

Gud, det börjar verkligen bli tröttsamt att läsa alla dessa inlägg om hur kronkursen är direkt kopplat till styrräntan. Det är en del, absolut, men vad tror ni händer, exempelvis, om utländska (och inhemska) investerare vädrar svenska fastighetssfärens potentiella krasch? Här är en av många artiklar som behandlar ränta/valuta för den som är intresserad. Kontentan är att styrränta och förändringar av sagda är ett dåligt instrument för att prejudicera förändringar i valutakurser.

Ett tanketips: så fort du märker dig tänka “det förstår väl vem som helst” om makroekonomi, tänk igen. Det gäller även inflation, kan tilläggas!

Fastighetsbranschen är ju direkt kopplad till styrräntan. Höga räntor leder till lågt antal nya byggprojekt. Så kronkursen hänger absolut ihop med styrräntan då fastighetsbolagen bara bygger om kalkylen går ihop, vilket den inte gör när räntorna går upp flera hundra procent på ett år.

Du har helt klart rätt och jag uttryckte mig otydligt. Min mening var att uttrycka hur högre ränta inte nödvändigtvis leder till starkare krona bara för att investerare sätter in pengar i “sparbanken Sverige” eller vice versa. Det är ett gravt förenklat och felaktigt synsätt.

1 gillning

Funkar för Euro-SEK kursen.

Byter jag till XHYA.DE:
Yahooist Teil der Yahoo Markenfamilie
Så funkar det inte med samma parameter.
Kollade upp det med Bing :slight_smile: den gav en ny parameter (xpath_query) som inte heller fungerade tyvärr.

Mjo, den funkar inte för mig heller, och en del andra från yahoo verkar också ha problem.
Det är som du säger inte 100%igt med att hålla på och dra ner data sådär från websidor, men utan att betala för datan kan det nog vara svårt att hitta något bättre alternativ.

För den där tickern specifikt finns den på XHYA Stock Price | db x-trackers II EUR High Yield Corporate Bond DR ETF - Investing.com
Har märkt att den siten funkar bättre än morningstar för ändamålet.

1 gillning

Yes! bra, denna sida fungerade, även för de andra tickers jag saknade. Jag bad Bing förklara hur jag skulle ta fram xpath_query i Google Chrome och det fungerade. Imponerande AI :slight_smile:

Stort tack! :pray:
(ber om ursäkt för avvikande från ämnet, men det kanske hjälper någon, speciellt då SEK EUR kursen ofta glitchar i google finance)

1 gillning

Försvagning med runt 10 öre idag, då var det väl det (mer eller mindre) väntade beskedet som hände.

Sålde bort en del innan som tur var :crossed_fingers:men motsatt besked hade nog gjort en hel del nytta för kronan gissningsvis.

Svenska kronan har förstärkts rejält gentemot Dollarn och även Euro senaste tiden.

1 gillning

över 10.50 mot EURO man kan säga är svag. Hoppas innan sommaren 2024 är 10.50 eller starkare.

1 gillning

Lite bättre senaste dagarna. 10.50 vore väldigt trevligt. Det sades också vara en rimlig ingång vid Euro samarbete. Mycket bättre än bedömares 11.80. Jobba på nu :sweden:

True story… Gäller inte bara ekonomi :sweat_smile:

Han menar att det är en gammal vana för Sverige att avvakta innan vi ansluter oss till ekonomiska samarbeten. Och ”i slutändan har vi alltid anslutit oss till det mesta”, säger Ingves.

2 gillningar

nu vet vi varför Stefan Ingves försvagade SEK. Han skulle vilja ha EURO.

1 gillning

EUR/SEK 11,17 nu.

När passerar vi 11 respektive 10?

Bara 17 öre kvar till nästa gräns.

Det gick snabbt från precis under 12 till nära 11.

1 gillning

sista gången som var under 11.00 var 15 Dec 2022.
sista gången som var under 10.00 var 11 Nov 2021.
Håll tummarna!

1 gillning

Dollarn under en tia i förmiddags.

Snabbt har det gått, tänk vilken påverkan amerikanska räntor har på vad svenskars utlandssemester ska kosta. Vettigt system? Nää

2 gillningar

eller “tänk vilken påverkan ECB räntor har på vad Sveriges importerade varor från EU ska kosta”

1 gillning