Flocken ville byta ut kronan på lägstanivån. Slår aldrig fel.
Plötsligt händer det! Euro 11,01 Dollar 9,97
Intressant runt pokerbordet nu. De som avslöjat bluffaren går all-in.
![]()
![]()
![]()
Jobba Sverige. Väldigt bra. Jag tror ECBs läge med kommande (tidiga) sänkningar gynnar läget. Dags att sälja lite mer SEK nu.
Hur nära är Sverige att byta till euro? Finns det inte någon EU klasul som säger att vi måste någon gång…
Fast det funkar nog inte så riktigt va?
Är det inte så att landet som ansluter bestämmer växlingskursen. Men naturligtvis, om man värderar sin egen valuta för högt så tappar landet konkurrenskraft. Fundamenta är alltid fundamenta…
De länder som har peggat mot Euro. Varför byter inte dom till euro eg? Danmark och Bulgarien tror jag.
Vi är ett gäng Lemmings (Svemmlings?) ![]()
Expert på SR ekonomi ekot nämnde att en trolig anslutnings kurs vore 10.50 vid inträde i samarbetet… Då låg nuvarande kurs på 11.80. Jag tror inte dagsform spelar så stor roll.
Jag ska starta ett land, pegga mina JBLs till EUR och skapa en Jiljon JBLs och växla till EUR 1:1.
Finanssystemet i ett nötskal.
Man skulle kunna tro det men jag har inte smuttat på Whiskyn.,![]()
Låter bra… De är ju lite meck med att gå med i EU och därefter valutasamarbetet men det fixar du!
Nåja. Blinda
, dövstumma ![]()
apor hittar till riksdagen. Då borde jag kunna lyckas starta ett land tänker jag ![]()
Dollarn under 10. Var är Euro hetsarna? Var gömmer dom sig? ![]()
Dummaste beslutet om Sverige går med i Euro.
Jag har hetsat för Euron sen 90-talet och gör det fortfarande. Oavsett dagens valutakurs.
Har du gjort en 100% dollarisering kan du inte gå tillbaka till förra valutan.
Har du gjort enn pegging eller pegging board eller vad det heter, har du exakt alla fördelar med dollariseringen, men kan ångra dig.
Tror det kan vara värt för många att kunna ångra sig.
Spelar roll för opinionen.
Ska vi kanske se SEK mot EURO under 10.00 under 2024?
Ηålla tummarna ![]()
Ja det spelar nog roll i opinionen i frågan om samarbete. Jag tror inte det spelar roll om kursen vid inträde.
Det är märkligt att folk tror detta handlar om siffror.
Det handlar om samarbete med våra närmast allierade.
EU är ett fredsprojekt. Bara EU kan garantera fred i Europa genom fri handel och öppna gränser.
En gemensam valuta är en del av försvaret av vår union som ger oss långsiktig stabilitet.
Att bli av med en klåfingrig pch småaktig penningpolitik är bara en bonus.
Bara EU kan garantera fred i Europa genom fri handel och öppna gränser
Norge och Schweiz. Två oroshärdar.
Klåfingrighet var ordet. Klicka bort cookies för resten av ditt liv är ett bra exempel.
Man kan ha politiskt samarbete, men samma valuta är inte ett måste, tvärt om. Bättre att kunna parera lokala problem med egen valuta. USA kunde ha infört dollar I sin intressesfär efter ww2, samma med Sovjetunionen, båda valde dock olika valutor i olika länder.
Sverige bör inte gå med i Euron, en klart dålig idé.
Vill du betala av Europas skulder, bla Italiens banker?
Vill du ha halverad lön istället för inflation?
Vill du ha stangerad ekonomi?
Då är Euron för dig.
Världsledande makroekonomer avfärdar euron, I dagens tappning.
Fel i Eurokonstruktionen:
Grekland har fått känna på “flödesproblemet”.
En egen valuta och räntepolitik hade förhindrat halverade löner, pensioner, vård och utförsäljning av alla inkomstbringande statliga tillgångar till privata utländska bolag.
Europa har tappat betänkligt mot USA sista 15 åren.
“In 2008 the EU’s economy was somewhat larger than America’s: $16.2tn versus $14.7tn. By 2022, the US economy had grown to $25tn, whereas the EU and the UK together had only reached $19.8tn. America’s economy is now nearly one-third bigger. It is more than 50 per cent larger than the EU without the UK.”
Ett annat sätt att utvärdera Europas ekonomi, se bankaktier. Europas största banker från respektive länder har massiva problem än idag. -90% ca sedan 2007 för Deutsche Bank, Credit Suisse (kk), UniCredit, Bankia, Barclays osv.
Eller så reflekterar det verkligheten, men USAs banker är uppblåsta låtsasvärderingar som kommer att gå under med dunder och brak.