Jag viktade upp Sverige i form av att alla nyinsättningar gått i på svenska börsen. Handlar i mångt och mycket om en valutaspekulation där Stockholmsbörsen successivt föll -30% medan global index legat på stabilt på som värst -6%. Att dra nytta av krisen och köpa billigt gick ju därmed inte att göra i en global indexfond pga valutaeffekten, där jag tror marknaden överreagerade pga att sek är en liten valuta. Men men, det var min spekulation.
Nu till din fråga om att återställa. Nu har gapet halverats och har börjat återvikta delar av nyinsättningarna. Kommer vi till ett läge där Stockholms börsen och global index gått lika sedan jan -22 återställer jag balansen direkt. Om det inte inträffar sker istället en successiv återställning över tid. Känner inte större oro för det svenska näringslivet än andra länders näringsliv så ser ingen panik eller fear of missing out då stockholms börsen har stor global exponering och fortfarande utgör en minoritet av portföljen.
Det har jag, både på nyspar och befintlig… så det ända jag funderar på är 10% till de 1%en Spelar inte så stor roll men tyckte det var intressant att se hur andra tänker.
Nae pendlat mellan 15-50% senaste året. Ligger på 15% nu. Men ska försöka hålla det tillsvidare. Farligt att försöka marknadstajma för mycket, stor risk för ångerns tempel
Home bias har man väl för att man har ett informationsövertag på sin hemmamarknad och därmed kan tillgodogöra sig övervinster, om man bara handlar index så avsäger man sig ju sitt informationsövertag och bör därmed inte ha någon home bias, eller tänker jag fel?
Sen verkar ju Sverige rent allmänt ha en bättre utveckling än världsmarknaden historiskt, men isf borde ju folk från alla länder investera mer i oss. Sen undrar jag om inflationsjusteringen kompenserar för devalverad/försvagad valuta över tid, eller om det är lurigt att jämföra avkastningen på olika index på detta sätt.
Då kag aldrig balanserar om mina portföljer så har jag aldrig en exakt procent fördelning i globalfond eller sverigefond utan låter mima investeringar löpa fritt så att säga.
Men just nu har jag köpt in mig mycket i en nordisk utdelnings etf och köper en del aktier på stockholmsbörsen som jag plockar ut vad jag anser vara billigt (jepp har majoriteten i index) men jag har mer o mer börjat gilla tanken att även äga en del enskilda bolag köper dock inga typiska förhoppningsbolag utan är bolag liknande axfood/holmen/handelsbanken typ.