Ev. hårdlandning i Sverige vs. Home Bias

Intressant! :+1:

Hörde för länge sedan av italienaren och svensken är lika skuldsatta. Sverige med hög privat skuld och låg statsskuld. Italienaren tvärt om.

Vet inte riktigt vad som hände med den svenska paradgrenen att spara först, spendera den. Men det hörde väl 70talet till :slight_smile:

1 gillning

Och @Alec … men vem var det som sa historisk avkastning är inte en garanti för framtida avkastning :crazy_face:

1 gillning

Det kan man läsa i alla fondfaktablad både aktiva och passiva fonder :person_tipping_hand:

1 gillning

Obs jag taggade Angaudlinn felaktigt …tog bort det sen :slight_smile:

1 gillning

Jag satt precis här och försökte komma på vilka dumheter jag nu kläckt ur mig. :sweat_smile:

5 gillningar

Det är inte @angaudlinn fel att han sitter i bastu just nu och drycker öl :beers: :joy:

1 gillning

I wish! :crazy_face::beers:

(Te vid TVn)

3 gillningar

Uppenbarligen kan jag inte läsa och tagga efter en 1/2 öl … I kid you not :joy: Imorn ska jag se hur det går att gå och tugga tuggummi :grinning:

2 gillningar

Själv är jag för snål för att drycka alkohol :grin:. Bara ren vatten som gäller 7 dagar i veckan :joy::joy:. Extra billigt i hyreslägenhet :person_tipping_hand:

3 gillningar

Jag viktade upp Sverige i form av att alla nyinsättningar gått i på svenska börsen. Handlar i mångt och mycket om en valutaspekulation där Stockholmsbörsen successivt föll -30% medan global index legat på stabilt på som värst -6%. Att dra nytta av krisen och köpa billigt gick ju därmed inte att göra i en global indexfond pga valutaeffekten, där jag tror marknaden överreagerade pga att sek är en liten valuta. Men men, det var min spekulation.

Nu till din fråga om att återställa. Nu har gapet halverats och har börjat återvikta delar av nyinsättningarna. Kommer vi till ett läge där Stockholms börsen och global index gått lika sedan jan -22 återställer jag balansen direkt. Om det inte inträffar sker istället en successiv återställning över tid. Känner inte större oro för det svenska näringslivet än andra länders näringsliv så ser ingen panik eller fear of missing out då stockholms börsen har stor global exponering och fortfarande utgör en minoritet av portföljen.

1 gillning

Om det finns 100år av historisk överprestation är det ok att övervikta 10% :+1:

1 gillning

Verkar inte spela så stor roll då de flesta större länder har ungefär lika stora lånnivåer i sina ekonomier (med Japan som ett sorligt undantag).

Absolut! Du har legat på 10% hela tiden typ?

Det har jag, både på nyspar och befintlig… så det ända jag funderar på är 10% till de 1%en :thinking: Spelar inte så stor roll men tyckte det var intressant att se hur andra tänker.

Förvisso men då med låg svensk statsskuld och höga privata skulder (totalt liknande)

Samt att andra länder inte är lika räntekänsliga. Vi lär ha världens kortaste bolånestock

Nae pendlat mellan 15-50% senaste året. Ligger på 15% nu. Men ska försöka hålla det tillsvidare. Farligt att försöka marknadstajma för mycket, stor risk för ångerns tempel :joy:

1 gillning

Frågan om det bara är dåligt med korta räntor?

När räntorna väl vänder så kommer det även slå igenom snabbare i Sverige än i andra länder.

En annan fördel i Sverige har varit att vi har haft extremt låga boräntor om man jämnför med Kina eller USA.

Men jag vet inte om det är hög privatskuld eller hög statsskuld som är sämst för ekonomin men tiden lär utvisa detta.

1 gillning

Jag har hört att det är farligt att blanda. Ändå tankar du globala indexfonder som täcker hela världen. Nu ser du hur det blir. :smiley:

(sorry, tillbaka till allvaret.)

1 gillning

Home bias har man väl för att man har ett informationsövertag på sin hemmamarknad och därmed kan tillgodogöra sig övervinster, om man bara handlar index så avsäger man sig ju sitt informationsövertag och bör därmed inte ha någon home bias, eller tänker jag fel?

Sen verkar ju Sverige rent allmänt ha en bättre utveckling än världsmarknaden historiskt, men isf borde ju folk från alla länder investera mer i oss. Sen undrar jag om inflationsjusteringen kompenserar för devalverad/försvagad valuta över tid, eller om det är lurigt att jämföra avkastningen på olika index på detta sätt.

1 gillning

Då kag aldrig balanserar om mina portföljer så har jag aldrig en exakt procent fördelning i globalfond eller sverigefond utan låter mima investeringar löpa fritt så att säga.

Men just nu har jag köpt in mig mycket i en nordisk utdelnings etf och köper en del aktier på stockholmsbörsen som jag plockar ut vad jag anser vara billigt (jepp har majoriteten i index) men jag har mer o mer börjat gilla tanken att även äga en del enskilda bolag köper dock inga typiska förhoppningsbolag utan är bolag liknande axfood/holmen/handelsbanken typ.

2 gillningar

Nä, såklart har det inte varit det och kanske heller inte kommer att vara det i framtiden.

Problemet är väl från nu och fram till skuldbördan och räntekostnaden kommit ner en hel del.

Hårdlandningar varar inte för alltid och stålbad brukar leda till en stark ekonomi när man är igenom det.

Så frågan är väl mer om man ska 10-20 X (eller ännu mer) home bias inför vad vi ska igenom närmaste åren.