Eventuell FIRE-intervju i SVT - vad ska jag ta upp?

Hålla fram att det finns alternativ emellan på skalan. Tex barista-fire. Och miljö perspektiv då många tror att det bara handlar om ekonomi. Och friheten att välja mer. Frigöra tid. Att man även kan utföra obetalt arbete.

Lycka till @janbolmeson

1 gillning

bra jobbat!

2 gillningar

Jag tar 100% cred för svaret på den första frågan, vart skickar jag fakturan? :joy: j/k, väldigt bra jobbat! Blir spännande att se hela avsnittet.

1 gillning

Det tycker jag! :muscle::slightly_smiling_face:

Försökte få med så många av era poänger som möjligt. Svårt hänvisa till källa på så kort tid. Lovar nämna er när det går på TV och vi ser hur klippningen blir.

Tack för all hjälp i tråden. :pray:

Har sagt det förut och säger det igen. Ni är grymma!

5 gillningar

Mycket bra insats!
Det mesta av motiven bakom FIRE kom med.

Snyggt! Ser fram emot avsnittet!

Vet inte hur medvetet det var, men gillar att du undviker att säga det som intervjuaren, tre gånger om, lägger orden i munnen på dig om att unga investerare på börsen har orealistiskt höga förväntningar på avkastning! :sweat_smile:

3 gillningar

“vi skippar den frågan va…” :joy:

5 gillningar

Väldigt bra :clap:

Mitt intryck p.g.a den frågan är väl att de väldigt gärna vill ha den vinkeln på rörelsen… Typ att de vill koppla den till ungdomar som handlar meme-stocks och inte fått en reality check än.

Det är möjligt att många har en övertro på sin förmåga och inte kör 100% indexfonder men jag tror genuint att det stora flertalet som satsar på FIRE faktiskt utbildat sig lite om genomsnittlig årsavkastning på börsen.

Hur som… Klockren insats @janbolmeson ! Riktigt roligt att titta in behind the scenes :slight_smile:

2 gillningar

13 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Jobba mindre istället för en marginell löneökning över brytgränsen för statlig skatt

Svårt, jag tänker på två saker som är lite tanke provocerande. Men svar på invändningar. “Det finns mer värden i livet än att jobba, tjäna pengar” just därför vill vi inte fasta i en situation där vi inte har kontroll över vårat öde.
Det andra invändningen om att bidra till samhället. Är att vi jobbar och skapar vår förmögenhet och vinna tillbaka vår tid… eller så arbetar vi ihjäl oss på vägen och blir sjukpensionär. Så fire handlar lika mycket om att hitta tillbaka vad som är värdet av tillgångar och inte prisinflationen. Sen får du kalla dig själv privat ekonomins svar på Marie Kondo(“tidying up with” på Netflix… ^^ “spark of Joy” vad som faktiskt är värt att splurga på.
I övrigt så kan det vara en bra idé att fråga vad intervjuaren har för tanke om hur de tror att inslaget kommer handla om, och vad de har för vinkling.

Mycket handlar mer om att möta alla individer i deras mognad grad och hjälpa dem på vägen. “Alla fattar så fort som de hinner…” Som du brukar säga.

1 gillning

#endIngves?

Jävlar i havet vad de klippte intervjun! :frowning:

Synd… för den självgoda 08:an med knarrdialekt var kanske inte den förespråkare jag vill ha som “min” förgrundsgestalt. Då hade Farbror Fri eller t o m Günther Mårder varit bättre.

Det ligger på svtplay om nå’n vill spana redan nu. Annars sänds det ikväll på dumburken.

Blir ofta besviken på ekonomibyrån. Ett tunt program som sällan kommer med något nytt eller vettigt. Så även denna gång tyvärr. Tråkigt att de klippte bort dig @janbolmeson du sa mer saker i din intervju än vad de lyckades få fram på ett helt avsnitt

1 gillning

(inlägg tillbakadraget av skaparen, kommer att raderas automatiskt om 24 timmar om det inte flaggas)

Har inte sett avsnittet, tog det bort mig helt? Eller bara klippte ner de 9 minuterna till typ 20 sekunder?

Har lite svårt att se mig själv på TV så jag kommer nog inte se det, särskilt inte som ni skriver att det är lite cringeworthy…

20 sekunder var högt räknat

1 gillning

Om det är någon tröst verkar de andra inslagen lika nedklippta.

1 gillning

Tycker att det som kom med i programmet var väldigt bra råd. Måste säga att personerna i studion inte var något att hurra för.

1 gillning

Jag tycker ändå programmet var OK. Inslaget med @janbolmeson var visserligen väldigt kort men samtidigt koncist och platsade in bra i diskussionen.

Man får ha den breda målgruppen och tidsbegränsningen i åtanke :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning