Helt ok med FIRE men inte sno-annans-bidrags-FIRE även känt som SAB-FIRE.
Varför sträva efter att följa ett samhällskontrakt till punkt och pricka som andra hittat på till dig?
Till större del håller jag förstås med dig. Men inte gällande pensionen/pensionsåldern.
Okej då var det inte det enda sättet för FIRE med de där extra åren arbete alltså. Lite för otydligt för min smak och lämnar det där.
Varför inte skada dig medvetet, så du får ett kroniskt smärttillstånd och blir handikappad på livstid?
Om du överlever vill säga. Sen är det såklart en chansning om du får ersättning från FK då reglerna ska stramas åt. Så räkna med att leva upp ditt kapital först, innan du ansöker om bistånd från kommunen.
Trevligt och lättsamt sätt att njuta av sina Fire-år. ![]()
Ironi btw!
Hatar du ditt jobb? säg upp dig, omskola dig och skaffa ett roligt jobb och spara delar av lönen. Då får du troligen ett kul liv både innan och efter Fire!
Väldigt märklig tråd…
Kanske därför att man inte vill skada sig? Borde vara ganska uppenbart.
Satsa då på att byta jobb! Mindre ansträngande!
Hela tanken med FIRE är ju att kunna sluta jobba tidigare än vid normal pensionsålder, av olika anledningar. Därav RE = Retire Early i förkortningen.
Om förslaget är att istället bara byta jobb och jobba vidare till normal pensionsålder så faller hela tanken med FIRE.
Spara mer? ![]()
Ja, eller jobba längre. Jobba övertid osv.
Men målet borde väl vara att uppnå sin FIRE-plan med minsta möjliga ansträngning? Varför jobba längre än nödvändigt, eller spara mer än nödvändigt?
Du har ändrat mer än så. Du har skrivit om punkterna.
…
Här skrev du att man medvetet skulle göra ett dåligt arbete och vara jobbig så att man blev uppsagd.
Det bryter mot anställningsavtalet och är grund för avsked och inte betald uppsägning.
Som anställd har man skyldigheter:
- Att utföra arbete.
- Att följa ordningsföreskrifter.
- Att följa säkerhetsföreskrifter och använda skyddsanordningar.
- Att samarbeta.
- Att vara lojal.
Du skrev att man medvetet skulle bryta mot skyldigheter. Dvs ett avtalsbrott.
.
Här skrev du att man skulle hitta på en sjukdom som skulle lura systemet så att man fick en sjukskrivning. Dvs ett bedrägeri.
Punkterna ovan är inte i någon gråzon eller endast omoraliska. De är bedrägliga.
Ja, det stämmer. De är mindre tillspetsade nu. Ville som sagt förtydliga texten för att undvika att de hamnade i någon gråzon.
Hittar du något som du anser vara brottsligt i nuvarande beskrivningar får du gärna förtydliga.
Du hoppar ju här över FI = Finacially independent.
Blir mer en BDRE = Bidrags Dependent Retire Early
Som sagt jag skulle aldrig kunna njuta av en sån RE. Tycker det går emot hela syftet och allt det fina med kapitalismen och ger vatten på kvarnen åt planekonomins förespråkare.
Det är såklart helt okej att du utforskar ämnet men landar du i något annat har vi väldigt olika värderingar.
Ganska säker på att våra förfäder som slitit hårt för att bygga upp samhället och ett ganska enkelt samhällskontrakt att uppfylla hellre hade tagit en paus ibland och låtit oss slita lite mer om de sett en sån här tråd komma ![]()
Ja absolut. Jag menar bara att det verkar som om endast ca 25% fått bifall, så inget att kallt räkna med.
Snarare en kombination, BDFIRE. Dvs man uppnår RE tidigare, genom att ta den av en del bidrag under exit-fasen innan man övergår till FI och att leva på FIRE-kapitalet.
Många nyuppfunna förkortningar i tråden ser jag. ![]()
För egen del har jag inte någon plan på att genomföra något av alternativen. Kanske möjligtvis punkt 1 om det dök upp ett bra erbjudande och det passade tidsmässigt ungefär då man hade tänkt gå i FIRE ändå.
Möjligtvis även någon form av vidare studier (kanske via punkt 3), om man står och tvekar på om man vill byta jobb till ett nytt område som verkar intressant eller gå i FIRE.
Men olika personer kan göra olika bedömningar. Vissa anser tex att alternativ 2 & 4 också är ok, enligt tråden jag länkade till i punkt 4 i trådstarten.
Ja, håller med. Allt är bara tänkbara alternativ och det är inte nödvändigtvis något säkert kort.
Följande lagar och regler kan vara aktuella om man försöker utnyttja bidragssystem på ett otillbörligt sätt:
-
Bidragsbrottslagen (2007:612): Denna lag förbjuder att lämna oriktiga uppgifter eller att underlåta att anmäla förändringar som påverkar rätten till bidrag eller dess storlek. Brott mot denna lag kan leda till böter eller fängelse i upp till två år, och vid grova fall upp till fyra år (Bidragsbrottslagen).
-
Brottsbalken (1962:700) - Bedrägeri: Att vilseleda myndigheter för att få ekonomiska förmåner som man inte har rätt till kan betraktas som bedrägeri. Straffet kan vara böter eller fängelse i upp till två år, och vid grovt bedrägeri upp till sex år (Brottsbalken).
-
Osann försäkran: Att lämna falska uppgifter i ansökningar om bidrag kan leda till böter eller fängelse i upp till två år (Förvaltningslagen).
-
Arbetslöshetsförsäkringslagen: För att vara berättigad till A-kassa måste man stå till arbetsmarknadens förfogande och aktivt söka jobb. Om detta inte uppfylls eller om man lämnar falska uppgifter kan man förlora rätten till ersättning och bli skyldig att återbetala felaktigt utbetalda belopp (Arbetslöshetsförsäkringslagen).
På grund av de juridiska riskerna och för att säkerställa att diskussionen på forumet följer lagen, stänger jag därför den här tråden.