Hur sitter ni till…är det så.att ni måste sälja!
Rumpa utvägen?
Sabbade det roliga nu.
Och till @Beebop_Holm: Nej. Och de som ligger på gränsen är nog procentuellt sett väldigt få.
Som vanligt måste ingen sälja förrän det händer nåt tråkigt i levnadsomständigheterna.
Ja det finns säkert ganska många i Sverige men tror inte de skriver här på RT forum . Många är ganska rika här och högavlönade då är risken ganska liten på att någon måste sälja huset just nu
. De som tjänar lite lagom som jag antagligen är ganska snåla och sparsama att de klarar sig ganska bra.
[räcker upp handen]
Jag tror inte finns någon här som ligger till så illa att man måste sälja…
Det är den oväntade skilsmässan eller långdragna arbetslösheten som framkallar något sådant.
Troligtvis inte räntor/inflationen i sig. Utöver för väldigt få nischfall.
Här var det många glada miner ..uppsägningsar och arbetslöshet kan komma när man minst anar det
Det är så ju klart det är svårt att prata om.
Många är rika här påstår någon😄…kanske det men upp till bevis då!
Äsch klart det inte blir kul i januari när vi får en bump från 1,06% ränta till troligen runt 4%.
Drygt 4,3mkr i lån ger oss kring 7200kr/mån i amorteringskrav.
Samt en ränte kostnad som går från 3809kr/mån till14tkr/ eller en ökning då på runt 11tkr.
Eller en bolånekostnad på kring 18200kr/mån.
För vår del så amorterar vi dock redan idag drygt 5tkr/mån extra. Så det kanske övergår till räntor.
Sen kan man nog slipa lite på matkostnad, samt om det skiter sig helt. Vi har en v90 2017. Så definitivt ryker innan huset. (Bor i södra stockholm med möjlighet till kollektivtrafik till jobbet.)
På gott och ont så kommer vi från 4 år med föräldraledighet och graviditet. Med precis båda återgått till arbetet. Så är mer en mental kamp att vi har börjat jobba med mycket att pengarna kommer försvinna i inflation eller räntor, så blir som att fortsätta leva lite som föräldraledig trots att inkomsterna ökar.
Så nej sälja huset kommer kräva mycket mer, men det blir ju extremt tråkigt om räntan kommer upp emot 5-6-7. Där börjar nog kritisk linje komma…
Sälj krav kommer nog snarare hos folk som går isär, vill flytta ihop.
Eller bor trångt idag med tillökning på g?
Vi har ett ”lagom” stort hus med 1 extra gästrum samt kontor förutom rum till våra barn å oss. Så planen är absokut inte att flytta eller röra på sig utan snarare hålla i och håll ut.
Beror ju på vilken bransch man är i också. Min har dessutom två års eftersläpning på inkomsterna och är non-profit. Jag är ensam på min post så…
Skulle skiten träffa fläkten får det väl bli tidigare fire.
Tagit bort personlig information.
Har man slutat jobba å inga lån eller bolån sen många år tillbaks samt solcells paneler som gör att elkostnaden i de närmaste obefintlig så sitter man inte illa till att sälja…
Vi fick större skattesänkning vid nyår än kostnadsökningarna under de senaste 2 åren .
Kan man inte hyra ut villan i så fall? Och själv flytta till något billigare?
Sjuk kan jag förstås bli men arbetslös? Nej.
Jag kan lösa ut hela bolånet ifall räntorna flyger iväg.
Känner ingen oro alls för egen del.
…
OT
Vad hände här @angaudlinn , du brukar vara noggrann? Är det timmen du förlorade?
Slarvigt uttryckt, men jag menar att i absoluta tal kan såklart flera hundra drabbas, men som del i hela den belånade befolkningen utgör de en liten del.
Men jag sitter på en buss i södra Polen med 50 tonåringar, så lång resdag och bristande nattsömn spelade nog in också.
Nä, ja syftade inte på det … tänkte på “sätt”
Ha en trevlig resa!