Finns ju olika grader av “arbetslös”, att jag skulle förlora mitt nuvarande jobb finns det såklart en risk för.
Det skulle medföra att jag kanske skulle bli tvungen att ta ett sämre betalt jobb, men helt arbetslös, det är jag inte särskilt orolig för.
Finns nog inget scenario där vi skulle behöva sälja villan (eller våra två fritidshus, vilka skulle ryka långt före den).
Jag förordar ambitionen att ha låga driftskostnader i sitt liv. Det får man bl.a om man är skuldfri.
Alternativet kan förstås vara att som @AimHigher amortera, men “till sig själv”. Då har man valet att spekulera med pengarna eller amortera en klumpsumma senare om den ekvationen ser fördelaktigare ut.
Att inte amortera och istället låta pengarna gå till allmänna omkostnader är omdömeslöst, kan jag tycka.
Valt att diversifiera då jag har en belåningsgrad på runt 30% på huset.
Vill inte binda mer pengar i huset just nu och väljer att investera och buffra på annat sätt.
Hade gärna varit helt skuldfri men med stigande ålder och en möjlig FIRE framöver kan det bli knepigt att få ut pengar ur huset utan att sälja.
Jag tycker att FIRE och noll i bolån förutsätter att man inte behöver låna på huset igen. I så fall har man egentligen gått för fort fram, utan att egentligen ha råd.
Det enda scenariet jag kan tänka mig då jag skulle förlora mitt jobb är om en epidemi skulle döda hundratusentals barn och då har vi nog större problem än att jag blir av med jobbet!
Om jag inte minns fel så jobbade du på skola?
Nu antar jag att det inte finns hudratusentals barn på just den skolan du jobbar på, och nog finns det risk för att jobbet på den här specifika skolan skulle försvinna utan att en systemkollaps vore föreståndande?
Men, du har nog inga problem att hitta jobb på en annan skola isåfall, vilket är analogt med vad jag sa.
Jag är inte anställd på en speciell skola utan i kommunen, som de flesta (alla?) kommunalt anställda lärare.
Men det stämmer att det även i kommunen inte finns hundratusentals barn så en lokal epidemi som “bara” dödar några tusen barn kommer nog också att innebära att jag riskerar att förlora mitt jobb!
Teoretiska gränsen går på runt 15% där jag fortfarande kan spara en del av lönen till investeringar och resor etc. Vid högre räntor försvinner möjligheten till investering och sedan måste jag dra ner på andra utgifter om det går högre upp. Vid 20% tror jag att jag inte får lönen till att räcka och måste ta från utdelningar eller från investeraringarna.
Men praktiskt hänger det på vilken avkastning jag tror jag kan slå på årsbasis. Tror att jag redan vid 5-7% skulle allvarligt fundera på att amortera.
Ok, jag får medge att jag inte är helt insatt hur det funkar med läraranställningarna i Sverige.
Men nog har det väl hänt att lärare blivit uppsagda utan att en massa barn dör ändå?
Risken i ditt specifika fall är kanske liten dock, det vet jag inget om.
Du kan inte generalisera så för alla.
Du har ju inte koll på andras situation och mål.
Jag kanske vill göra en DWZ (die with zero) eller ha pengar tillgängligt för att köpa en sommarstuga i skogen när jag är i FIRE.
Det viktiga för min del är att mina intäkter kan betala för mina utgifter när jag slutar att arbeta.
Hur mycket tycker du man ska binda i ett boende där man inte har en ett lån? 5 milj.? 10 milj.?
Anta att jag behöver 5 miljoner investerat för att klara av FIRE med utdelningarna. Ska jag då binda ytterligare 10 miljoner i boendet innan jag kan gå FIRE eller ska jag ha 7 miljoner i huset, 3 miljoner i lån och 6 miljoner investerat?
Är i FIRE och har valt att ha lånet kvar på huset och ser räntorna som hyra för boendet.
Amortera görs när huset säljs någon gång i framtiden, antingen av mig eller mitt dödsbo.
Anser att boendet binder alldeles för mycket rörelsekapital om det är fullt betalt.
Jag tror att Reinfeldts tes om att ”svenskar mitt i livet” inte är/blir arbetslösa är fortsatt relevant. Det kan naturligtvis hända att företag går i konkurs eller fabriker läggs ner. Dock är det främst begränsade grupper som drabbas, ofta personer bosatta i Ödebyhult eller liknande platser.
Att deltagare på forumet skulle bli råka ut för att bli uppsagda är säkert möjligt men för att det ska leda till mer väsentliga problem tror jag är betydligt mer ovanligt än för befolkningen i stort.
Här säkert hänt, det borde det väl ha gjort? I mitt specifika fall känns det inte som något jag kan tänka mig. Jag har bara haft min anställning i två år men bara på min lilla skola har det anställts fyra stycken efter mig. (Eller fyra som jobbar på min skola just nu har anställts efter mig menar jag egentligen då de är anställda av kommunen och inte skolan!)
Ok, jag ser väl ungefär lika troligt att just jag får gå från stället jag jobbar på som att företaget lägger ner hela kontoret här i Finland.
Något som jag ser som ganska osannolikt, men man ska aldrig säga aldrig.
Min originalpoäng, oavsett våra specifika situationer, var dock lite i linje med vad @Anonym var inne på. Även om man råkar bli uppsagd från ett arbete, betyder det inte att man blir arbetslös (utom möjligen en kort tid).
Det gäller säkert för många av klientelet på det här forumet.
I min värld vore det värsta att bli långtidssjukskriven som sen följs av att man blir utförsäkrad från försäkringskassan som ger 0 inkomst. Tror det är många med ordnad ekonomi och hög inkomst som inte skulle klara av den situationen…
Absolut. Jag har förstås ingen koll på andras situationer och därför uttrycker jag bara min principiella ståndpunkt. Men jag blir inte sur om någon gör annorlunda .
Allt kan hända men för mig bör FIRE eller att betala av boendet vara en irreversibel process. Att leva FIRE ett tag för att sedan upptäcka att man måste gå tillbaka till arbete av ekonomiska skäl, då har man räknat med för små marginaler. Likaså om man betalar av boendet och upptäcker att pengarna tryter så att man måste låna igen. Då har man helt enkelt räknat fel.
Men om man är beredd på att FIRE och ett betalt boende kan vara ett tillfälligt tillstånd, ja då är det väl bara till att köra på. Men mitt intryck är att de flesta inte ser det som tillfälligt.
Sen kan oförutsedda saker ske så att man " tvingas" ge upp men det är en annan grej.