Jaså! Man lär sig.
Som social grej kan det vara roligt att bilda en aktiesparklubb där man träffas ett par tre gånger om året under gemytliga former. Jag har själv varit med om detta och då var vi sex personer. Vi hade då ett månadssparnde på några 100-lappar.
Jag förstår däremot inte vitsen med att annars spara i grupp. Kapitalet växer ju inte fortare om ni sparar gemensamt eller var för sig.
Enda gången jag skulle gå ihop med någon annan är om vi vill köpa något som vi på egen hand inte har pengar till. Till exempel en kommersiell fastighet eller ett företag eller liknande där vi gemensamt kan köpa loss något.
Eller aktieklubb, men då är inte själva investeringen i fokus utan att man gör något gemensamt och lär sig samtidigt. Blir en lärorik social aktivitet
Hej! Jag läste denna tråd och undrar om någon har sparat tillsammans med vänner. Och hur gick det? Jag är reporter på Aftonbladet och har tänkt skriva en artikel om vänner som sparat tillsammans. Hör gärna av er om ni vill medverka. Ha det fint!
Sedan det här skrevs har ju skattebefrielsen upp till 150/300k tillkommit och nu flaggar dessutom S för att de ska öka skattetrycket över 3M så det har dessutom bara tillkommit nackdelar.
@Mattias_Soren Hur har det gått med sparandet? Är inte riktigt med på hur ni gör praktiskt.
Kör ni via AF-konto eller via funktionen “spara tillsammans”?