Jag funderar på att samspara ihop med familjemedlemmar i aktier/fonder.
Om vi tillsammans läggen in 2-tusen var i 20 år frammåt hade det varit bättre att dela på dessa mellan oss än att spara själva på var sitt konto? Kommer ett delat konto med problem som man bör tänka på och vad kan dessa i så fall vara?
Finns det andra tankar med vad man hade kunnat göra med pengarna efter 20 år om man kan samäga något tillsammans eller bör vi dela upp och ut pengarna till varje person?
Finns det andra fördelar/nackdelar med att starta ett sådant projekt ihop?
Jag tror att det är ett jättebra sätt att bli osams på.
På 20 år och 10personer hinner det hända jättemycket och några kommer vilja ta ut pengar några kommer att vilja spara mer, det kommer nästan helt säkert bli konflikter.
Ser inga direkta fördelar om det inte gäller investeringar som kräver en viss storlek på insatsen.
Förutom det som nämnts innan så ser även jag massor av potentiella problem.
Hur bestämmer ni vad ni investerar i?
Vem betalar skatten på schablonintäkten?
Vad händer om någon inte vill vara med längre?
Vad händer vid dödsfall eller konflikter?
Etc.
Tänker du att ränta-på-ränta-effekten skulle bli större pga större belopp? Effekten blir densamma om ni har 1.000.000 på ett gemensamt konto eller om ni har 100.000kr vardera på 10 olika konton. Givet samma innehav då såklart.
Om en person har svårt att spå 10 år in i framtiden, hur svårt blir det då för 10 personer att spå 20 år in i framtiden?
Jag skulle kunna sätta min livsinkomst på att minst en av er kommer dra er ur.
Men vi säger att ni lyckas då, och står där om 20 år med en stor summa pengar på kontot. Då tror jag att ni kommer få ett rent helvete med KYC hos banken. Om en av er 10 har någon skum transaktion på sitt konto kommer det kunna ställa till det rejält för er allihop.
Vad ska ni få ut av det? Ränta på ränta är detsamma oavsett hur stor summa man sparar, det är tiden som är viktig.
Jag ser inga som helst fördelar, bara oerhört många fler nackdelar.
jobbigt när en person helt plötsligt inte kan investera 2 000 kr som er andra eller någon som får barn och inte har pengarna för tillfället. Känns mer som ett problem än något som ger någon vinning. Finns ju inte heller någon positivt med det än att ha det enskilt, mer än att det kanske kan sporra någon att investera en månad som dom inte hade gjort annars. Vem ska jaga dom som väljer att inte investera eller missar en månad etc? Det kommer nog bara bli bråk i slutet när någon eller några tycker dom investerat korrekt och någon åkt snålsjuss etc. Kör enskilt.
Jag och några kompisar gör detta, men inte med så stora summor. Det finns på Avanza att man kan dela konto, så sköter dom allt det praktiska bakom. Väldigt smidigt.
Vi har satt upp några grundregler från början om hur vi investerar och hanterar frågor.
…jag vill tillägga att du nog haft lite otur när du tänkt, alternativt att du inte förstått ränta-på-ränta-effekten fungerar och kanske t o m hur procentberäkning fungerar.
Om ni har t ex 20k var på var sitt konto eller om ni har 200k tillsammans kvittar. Avkastar börsen 10% ett år så har varje konto 22k eller det gemensamma 220k. Summan blir densamma, men bråken färre i familjen.
Att bara lägga ihop sparande ger inga direkta fördelar. Framöver om ISK-skatten ändras så är det en nackdel att inte ha vars ett konto.
Fördelarna med att samarbeta är om man kan dela på kostnader för tex boende och bil så att en större andel av inkomster kan undsättas till tex långsiktiga investeringar.