Säljarna på bilfirmorna säljer extraförsäkringar från Solid eller AutoConcept som verkar täcka vissa typer av dyra fel. Läser man recensionerna om dessa försäkringsbolag så verkar de systematiskt neka alla typer av fel.
Är dessa försäkringar något att ha? Om inte, finns det något likande upplägg för begagnade bilar som är vettigt?
Du har ganska mycket skydd enligt konsumentköplagen. Men externa försäkringar likt denna är ett sätt att förflytta ansvar för säljarna. Jag personligen tycker inte det är värt.
Men sedan så köper jag av auktoriserad ÅF eller är med på noterna när det är en fristående där jag kanske köper en billigare bruksbil som jag förväntar mig att den skall ha vissa problem.
Vissa försäkringsbolag erbjuder helförsäkring med maskinskadegaranti till 10 år och 15.000 mil. Den brukar kosta ett par hundralappar extra per månad. Är nog bättre och billigare alternativ.
Jag tror i stort sett alla försäkringsbolag har maskinskada i sin halvförsäkring.
Solid tar 7.000kr för 3 år och 13.000kr för 5 år för sin försäkring för bil från 2016 som kostar 140k och gått 14k. Om försäkringen faktiskt fungerar så är det ett billigt sätt att äga begagnad bil. Baserat på recensioner så verkar den tyvärr inte fungera…