Extremvädret - hur har ni det?

Kommer resa till Afrika nästa vecka, södra halvklotet där det är vinter nu. Just nu är det lika varmt där som i Sverige på dagen. Om jag åker till Australien idag kan jag sitta på en uteservering med strålande solsken men i Stockholm regnar det utan skymt av solen.

Samtidigt har södra Europa nya värmeböljor och rekord. Om gud nu ligger bakom detta verkar han vara lite rastlös i år… lite galet.

Men om dett är en ihållande trend kommer covid bara som ett litet dammkort som flög förbi

Tror tyvärr människan och inte Gud ligger bakom…

Nyss hemkommen från Kroatien, med temperaturer på 35+ dag / kvällstid så är längtan efter en dusch konstant. Överväger starkt hemester nästa år och att lägga resbudgeten på lokala nöjen :sweat:

2 gillningar

De lokalanställda på ambassaden kan intyga att den typ av hetta som råder nu inte är normal. Säkert har den förekommit någon gång historiskt men det hör inte till det normala. Att luftfuktigheten väldigt starkt påverkar hur olika temperaturer upplevs är vi ju vana vid från Norrland vintertid.

Här är också en artikel:
Turister: ”Vill ha svenskt väder året om” | SvD

En forskare (i klimatfrågor ska tilläggas…) på NASA sa igår att detta året kommer att vara det svalaste året på mycket länge :hot_face:.

1 gillning

Värme är jobbigt. Men inte så farligt om man hinner acklimatisera sig. Nu har vi haft runt 20 grader ett tag sen kommer en dag och då det blir 30 och man håller på att dö. Men håller det sig sen runt 30 några dagar så är det inte så farligt längre.

Ja, jag testade “Aqua Coolkeeper”. Köpte ett litet armband bara för att se hur det kändes. Man dränker det i vatten, men det är små kulor i som tar upp vätan helt. Sedan avdunstar det och kyler enligt samma princip som svett. Tydligen används sådana västar vid maraton i varmt klimat. Trodde bara det var skit först, men armbandet kändes faktiskt svalt.

Läste även om en lösning där de blåste inkommande ventilationsluft under jorden för att kyla av den. Kanske vore det något för Kosovo?

Edit: Fick även tips om IR-reflekterande folie som inte släpper värmestrålning genom fönsterrutor. Har inte testat, dock.

1 gillning

Det går att mitigera genom att producera mer el, därefter installera AC överallt.
Det kommer inte vara varmt dygnet runt.

Men det funkar inte utan kapaciteten att producera el och AC. Förstör vi elsystemet i Sverige kommer det bli jobbigt, likaväl om vi inte har någon ekonomi att tala om.

1 gillning

Jag håller med om det, jag trodde att klimatförändringarna skulle leda till att juli blev varmt, inte att juli blev en monsunmånad :cloud_with_rain:

2022 var högsta temperaturen i rom i juli 37,2 och medeltemperaturen 29.8.

2003 var högsta temperaturen i rom i juli 37.2 och medeltemperaturen 29.6

Idag går man omrking i Rom och är förskräckt över hettan, 2003 tänkte man inte två gånger på det.

Idag när det kommer en värmebölja till Sverige så är rubrikerna “extremhettan” med bilder på bränder.

Förr var rubriken “Badväder” med bilder på badande familjer.

Skillnaden i ångest för de som inte ser igenom medias rapportering är påtaglig. Visst, temperaturerna stiger och det är bra att vi går mot klimatsmarta lösningar, men att ständigt ha ångest över minsta solsken och benämna det som “extremväder” är både oärligt, överdrivet och dumt.

Varenda värmerekord som slås är inte ett steg närmre domedagen. Det är dags att inse det snart.

5 gillningar
1 gillning

Det tar inte ifrån min poäng öht. Varenda värmebölja är inte “extremväder” och det är dags att tagga ner ett antal snäpp när man startar en tråd som heter “extremvädret - hur har ni det?” och alla inkommer med dramatiska egna erfarenheter.

Sanningen är att vi har inget “extremväder”. Vi har det lite varmare lite oftare och sanningen är att de flesta inte alls hade reflekterat över det om det inte vore för den ständigt upptrappade domedagsstämningen som sprids. Ett besök i ett lika varmt Rom 2003 hade inte varit dramatiskt alls medans ett besök 2022 ger reflektioner om annalkande undergång. Det är fånigt.

Isf så borde väl en ökad maxtemperatur och frekvens av värmeböljorna synas i snittemperaturerna?

Temperaturförekomster 1951-1980 respektive 2010-2020, norra hemisfären. Talar för sig själv. Data före anekdotisk bevisföring tack.
20230718_180432
20230718_180435

2 gillningar

Förstår inte vems inlägg du syftar till?

https://www.wunderground.com/history/monthly/it/ciampino/LIRA/date/2022-7

Där är min data ifrån.

1 gillning

Sommaren 1975 hade vi typ 37° här oxå… De va varmt då… Va skönt å sova utomhus för att få någon svalka… På dagarna va de bara att ligga i vattnet… Mälaren… Vattet va typ 28°…

Du har såklart fel angående extremväder och killgissar hejvilt. Det jag motsätter mig är klimatförnekarargumenten du framför. Därmed behövs lite fakta och evidens injiceras i diskussionen.

Det som rapporteras i media är till viss del anekdotiskt, även om det faktiskt var värmerekord som såklart inte kan resas tillbaka i tiden för att upplevas i Rom. Det var därför jag länkade till faktiska studier och metagranskningar som gjorts på området som påvisar den underliggande klimatförändringen som sker och dess effekter.

1 gillning

Du argumenterar mot poänger som över huvud taget inte framförts av mig i tråden. Jag har inte pratat om klimatförändringars vara eller icke vara någonstans och förnekar inte förekomsten utan bemöter just de anekdotiska “extremväderupplevelser” som folk i den här tråden tror sig varit med om på grund av en onödigt upptrappad rapportering i media. (Jag har dessutom länkat till datan jag refererat till)

Det är inget nytt eller extremt med att uppleva hög värme i södra europa. Det är inte i motsats till varandra att erkänna klimatförändringar OCH att inse att medierapporteringen är gravt vinklad och överdriven. Man KAN njuta av 2 veckors varmt väder i juli utan tro att undergången är kommen och att media ska gapa om “extremthetta” varenda dag tills den går över.

3 gillningar

Det är ju extremväder med värmevågor med bl.a. värmerekord på flera platser runt om i Europa? Du kanske helt enkelt inte har koll på vad extremväder är?

Det är ju just sådana här påståenden jag pekar på. Hela poängen är att värmevågor kommer oftare, är varmare och pågår längre. Att du lyckats hitta två årtal när det var samma maxtemp i juli är irrelevant (för övrigt 4.5 grad under årets maxtemp i juli). Att påstå “det är inget nytt” eller kalla det “njuta av några veckors varmt väder” blir såklart extremt missvisande. Vart hittar du förresten att man påstår att “undergången är kommen”?

1 gillning

Du missar fortfarande poängen. I temperaturdatan från till exempel Rom (som jag valde för att det togs upp i tråden) så är det omöjligt att utläsa en sån stor skillnad att det som händer nu är “extremväder” mot tidigare “normalt” väder.

Det går att erkänna klimatförändringar och vilja påverka för det bättre utan att överdriva dess effekt på vardagslivet och legitimera medias vansinniga överdrifter.

2 gillningar

Om vädret beskrivs som “extremt” i media eller något annat är inte huvudfrågan. Det finns många saker som beskrivs på ett mindre rättvisande sätt i media.

Utifrån det jag noterar själv i Kosovo är min bild att “hettan” är av en lite annan typ än vanligt. Den aspekten är sannolikt mer “extrem” än temperaturen i sig. Jag upplevde själv temperaturen 46 grader på resa i Östeuropa för drygt 20 år sedan. Det var lite jobbigt men hettan var ändå i sig “normal”. Den typ av värme som vi har nu är inte typisk i medelhavsområdet. Den är däremot vanlig i tropikerna. Om det sedan är ett undantag just i år att det är så här eller om det är “det nya normala” är svårt för mig att ha någon uppfattning om.