Jaså. Varför ser jag inga sköldpaddor och vin här nu då?
Lite varmare var det också för tiden är sedan
Vi har nästan 1,5 grader varmare nu än för 150!år sedan. Allt beror ju på vilken tid vi jämför med.
Om 15-25;år vet vi hur klimatet är nu.
Vi får förbereda oss för om det skulle bli något varmare eller i värsta fall om det blir kallare.
Sköldpaddorna skjuts ihjäl och vinet kommer så fort regeringen får tummen ur vad det gäller gårdsförsäljning.
Nuvarande väderprognos för den närmaste 1-2 veckorna:
- Sverige: 16-20 grader, mulet, regn.
- Länder vid Medelhavet: 25-40 grader, sol.
Tittar man på hur många som frivilligt betalar för att resa från 1->2 vs 2->1 så verkar det finnas mer klimatflyktingar i 1 än 2. ![]()
Vad händer här?

https://nitter.net/djspratt/status/1681442634525736965
Vi är i Sverige på sommaren. Igår var det 14 grader och regn. Det är väldigt dåligt och lägre än det brukar. Första gången jag tog på mig långbyxor på ett år.
“Hemma” vid medelhavet där vi bor är det just nu (enligt SMHI) 27-33 närmaste veckan. Det är väl normalt eller lite under det normala. Vänner där nere har det fantastiskt..
Lite otur just nu men det vänder väl förhoppningsvis … ![]()
Det enda extrema vi har erfarit är extremt kall svensk sommar. ![]()
![]()
![]()
Du får ursäkta, jag sa “klimatflyktingar” när jag egentligen menade “folk som flyr på grund av klimatet”.
Tänkte, uppenbarligen felaktigt, att det är samma sak.
Tack vare strandskyddet tror jag inte att det blir så påtagligt. Förstår heller inte vad stängsel har med saken att göra, är det en rikedomssymbol?
Ökad turism om somrarna först, sedan en ökad befolkningsmängd utan medborgarskap då folk kommer vilja bosätta sig i Sverige pga klimatet.
Men vem vet, inte jag i alla fall.
I många länder i världen är det vanligt att personer med bättre ekonomi bor bakom höga stängsel. Det är snarast Sverige som är undantaget, eller har varit det hittills i varje fall.
Då de bor i osäkra områden kanske. Men är det verkligen så överallt förutom Sverige?
Frågan handlar i första hand om kultur och tillit. I Tyskland är det vanligt och det är inget radikalt annorlunda land. Åker du utanför Europa är det norm. Osäkerheten behöver inte vara så påtaglig men bilden i samhället är att andra människor inte är att lita på. Rika människor brukar inte bo i dåliga områden, om vi säger så.