Få ner räntan/flytta bolån?

Hej!
Jag har en belåningsgrad på kanske 80% och en rörlig ränta på 1.89 på Nordea.

Är detta en rimlig ränta? Har på senaste tid blivit mer intresserad av detta och sett och läst att andra kan ha en ränta på allt mellan 1.30-1.75!

Så jag beställde hem ett amorteringsunderlag idag då jag förstått att banken kan få lite panik och sänka räntan då. Vad tycker ni att jag kan ”Kräva” för något?

Och om jag vill jämföra med andra banker vad de har för ränta, ringer jag in till kundservice då eller måste jag boka ett möte med varenda bank jag vill jämföra med?

Jag fick för några månader sedan 1,06 % hos Nordea med 3 månaders bidningstid.

Förhandlade via telefon med min rådgivare på bankkontoret

Lite under 60 % belåningsgrad

Menade med 3 års bidningstid!

Vad hade du att erbjuda som gav den räntan?

@M Jag flyttade lönekontot och mina fonder från en annan bank till Nordea. Belåningsgrad cirka 60 procent och lån på cirka 2,7 miljoner. Lägenhet värd ca 5 miljoner. Så belångningsgrad ca 55 %

@M

Jag flyttade lönekontot och ISK till Nordea.

Belåningsgrad ca 55 %. Runt 2,7 miljoner i lån.

Hej,

Beror helt på hur din hela ekonomiska situation ser ut, det är helt individuellt med räntor.
80% belåningsgrad är ganska högt och kan va därför banken vill ha lite mer säkerhet i högre ränta, men sedan kan det vara så att du har tillgångar på annat håll som gör att du är någon som bör ha lägre ränta då du egentligen inte är någon risk för banken, isåfall får du visa det för dom!

Sedan är det bara förhandling det handlar om!