Fakturera företag istället för deltidsanställning

Hej,

Jag är i processen av att hyra ett par lokaler i en sporthall, samt att få möjligheten att bedriva träningsrelaterad verksamhet i och precis utanför sporthallen. Jag och ägaren av sporthallen hade kommit en bit på att förhandla ett månadspris som de ska fakturera mitt företag, sedan fick jag veta att deras receptionist (och typ allt-i-allo) har sagt upp sig (slutar senare i år).

Därmed kom jag med förslaget att jag kan ta över receptionist-uppgifterna, vilket ägaren var positiv till. Han föreslog då att jag skulle komma med ett förslag på timarvode som avdrag på fakturan (eller som jag förstår det, att jag t.o.m. ska fakturera dem om arvodet blir större än summan de tänkte fakturera mig). Jag sa att jag skulle återkomma.

Jag har ingen erfarenhet av sådana här situationer, vilket är varför jag vänder mig till RT. Vad finns det för fallgropar eller viktiga saker att tänka på om jag skulle fakturera dem ett timarvode för denna tjänst, istället för att vara deltidsanställd hos dem? Som jag förstår det blir det skattemässigt bättre att fakturera, men är det något jag går miste om istället som kan vara viktigt?

För extra info så har jag en deltidsanställning som fungerar som basen av min inkomst. Samt mitt nystartare företag som börjar generera små intäkter.

Tusen tack på förhand!

1 gillning