Hej! Är det någon som är klokt på faktuering via frilans finans?
Jag har några frågor.
Jag arbetar som pt och coach vid sidan om mina studier. Arbetar på sats och ska nu gå över till ett så kallat boutique gym och skulle behöva råd.
Jag har på sats 347kr/h vilket är toppen som student.
Nu när jag går över till det andra gymmet kommer min lön gå via frilans.
Då kommer jag att kunna sälja kunder timmar med mig för 1000kr/h eller 10h för 9000kr.
För varje timme jag sålt behöver jag betala en lokal hyra på 150kr. Då faktuerar jag dom på 9000kr och dom fakturar mig 1500kr.
Så nu när några kunder nyligen köpt ett antal 10h paket av mig blir jag lite fundersam på vad min faktiska brutto timlön är.
Det kommer ju bli två tim löner då 1h kostar 100kr och 10h kostar 900x10
räkneexempel från frilans finans baserat på en faktura 9000kr utan 150kr i avdrag per timme
Timlön inkl. semesterersättning
614.68 SEK
Timlön exkl. semesterersättning
548.82 SEK
Man kan göra avdrag i fakturan kan jag göra det på lokalhyran??
Några tips ? några frågor för att göra det tydligare?
Varför inte Enskild firma?
Då kan du dra av egna kostnader och hantera gymföretagets fakturering.
Klart mera administration för tex bokföring men den kan du få hjälp med. Du betalar är ju även Frilans för detta så det behöver inte bli så stor skillnad.
En del vill gärna vill ha koll på vad konsulten ska göra så man kan utvärdera tjänsten. Plötsligt är man inne i ett skattejuridiskt kaninhål utan botten.
Dessutom gör skatteverket en preliminär inkomstberäkning och kräver skatt av dig varje månad även om du inte tjänat något. Sedan tar det något år att avsluta företaget så man dras med de preliminära inbetalningarna rätt länge om man inte gör en extra inkomstdeklaration.
Älskar man att deklarera så… men jag skulle säga att det är värt nästan vad som helst att slippa iglarn byråkraterna på skatteverket.