Fallhöjd i globalfonder

Det håller jag inte med om. Det framgår ju tydligt av fondens inriktning att den inte innehåller small cap och EM. Att tycka att det är en falsk trygghet eller att vilseleda är som att köpa en Volvo när jag egentligen ville ha en Audi men inte orkade kolla upp vad jag faktiskt köpte.

1 gillning

Att diversifiera med Emerging Markets kan väl också ge en falsk trygghet då största bolag väger nästan 15% och tekniksektorn hela 43% (!)

Ja tekniksektorn är högt värderad i dessa länder också, och det är väl inte så konstigt. Det är ju iaf andra bolag än i globalfonden, så på så sätt är det ju diversifiering.

Jag uppfattar att frågeställaren tycker att Nvidia nästan står för 6 % av Länsförsäkringar Global är mycket. Om man börjat sin resa så kan det ibland vara svårt att förstå att globala indexfonder skiljer sig.

Jämför man Länsförsäkringar Global med S&P 500 så skulle jag uppskatta att de är ca 75-80 % lika med en på 5 procentenheter utan att ha djupdykt in i det.

Jag tror många hade sagt ifrån om man skulle köra S&P 500 på 80 % av sin portfölj och 20 % som inte skulle vara USA även om det skulle ungefär vara samma sak som att ha Länsförsäkringar Global.

Självklart ska gå in och se vad man köper oberoende om det är en fond, bil, fastighet m.m. men någonstanns så finns det en inlärningskurva och kunskap tar tid att ackumulera. Mitt inlägg är endast att tydliggöra att när man köper en global indexfond så är det skillnader mellan dem vilket alla inte alltid inser.

Indexfonder blir mindre och mindre diversifierade ju fler större tech/AI-bolag som kommer till börsen. Frågan man i det längre loppet man borde ställa sig precis som frågeställaren har gjort om indexet inte är för sektortugnt. Bara för det finns data på att det varit en bra strategi så är det inte självklart att det framåt skulle vara lika bra när förutsättningarna ändras.

2 gillningar

Säg som exempel att det finns tio bolag på börsen, så min indexfond innehåller tio bolag.

Nu köper det största bolaget de nio mindre bolagen, så det finns bara ett bolag på börsen, så min indexfond innehåller bara ett bolag.

Är min indexfond mer eller mindre diversifierad då än den var innan hopslagningen av tio bolag till ett?

Jag tycker ändå man skulle kunna se det som att den strukturella/strategiska/juridiska diversifieringen har minskat.

De tio bolagen hade tidigare 10 olika styrelser/ledningsgrupper/strategier/kulturer.

Säg nu att Elon Musk köper upp de nio bolagen och styr Megabolaget enligt hans vision och vilja. Då tycker jag att diversifieringen på något sätt har minskat.

1 gillning

Ja, nån skillnad är det ju, men det är inte så lätt som att säga att det måste vara dåligt. Det går att tänka sig fördelar och bättre (för företaget/aktieägarna) på en del sätt också.

Som väntat får du svaret att sitta still i båten.

Jag skulle dock vilja nyansera det och fråga dig

När behöver du pengarna?

• Är det om 10+ år, ja sitt då still i båten.
  • Är det kortare tid än så, då kanske du ska fundera på om du ska addera eller vikta upp räntedelen i ditt kapital - med fonder eller sparkonto.
  • Är det inom 3 år, sätt 100% på sparkonto

I övrigt så är min syn på det nedan, från en annan tråd ….

Man kan ju hålla två tankar i huvudet samtidigt

1. Gillar globalt index
  2. Gillar inte den koncentration som är just nu till speciellt US Tech

Men man behöver ju inte agera på det.

2 gillningar

Du kan diversifiera ytterligare utöver en “globalfond” genom att lägga till flera marknader och/eller småbolag. Oavsett ser jag inte det här som ett problem då marknadsviktade index följer marknaden. Tappar USA börsvärde med tiden så växer någon annan. Det var inte länge sedan Japan var cirka 40 % eller mer av MSCI World Index (en globalfond).

Fond Vikt USA-exponering
PLUS Global Index 100 % 72,45 %
Fond Vikt USA-exponering
PLUS Global Index 89,4 %
Handelsbanken Global Småb Index (A1 SEK) 10,6 %
64,80 %
Fond Vikt USA-exponering
PLUS Global Index 79,4 %
DNB Global Emerging Markets Indeks S 11,2 %
Handelsbanken Global Småb Index (A1 SEK) 9,4 %
57,55 %

Eller ännu lättare med ETF:er: WEBN, SPYI, etc.

1 gillning

10+ och jag sitter still

1 gillning

Bra val det känns helt rätt.