Spontant så tycker jag att det låter som att hon vill ha en trygghet i att hon kan lämna relationen och flytta tillbaka till sin lägenhet. Om du inte får ut något vettigt svar av henne på varför hon vill ha kvar lägenheten så skulle jag tro att det här är den rätta förklaringen.
Alternativt skulle det kunna vara att hon känner sig väldigt hemma i lägenheten och har svårt att släppa den känslomässigt.
En framkomlig väg skulle kanske kunna vara att ni skriver in i äktenskapsförordet att du äger en större del av huset? Eller - om ni har möjlighet - lägger in kontantinsatsen till huset med andra pengar än de från lägenheterna och finansierar kostnaderna för lägenheterna med egna pengar. Då kan du sälja din lägenhet och lägga pengarna på indexfonder som genererar pengar till dig medan hon får betala för att låta sin lägenhet stå tom. Naturligtvis måste äktenskapsförordet reflektera detta.
Efter en tid i det nya huset så kanske hon kommer på att det är vettigt att sälja lägenheten.
Överlag så tänker jag att det är en stor risk att din fru inte känner sig helt säker på relationen och hela tiden har skilsmässa som ett alternativ hon vill hålla öppet i bakgrunden. Tyvärr innebär det att du också måste ha det, du kan inte satsa 100% om inte hon gör det utan du behöver hålla dig till en plan B. T.ex. att du har kapital + att du står i bostadsköer eller liknande. Men också att du hela tiden aktivt jobbar på relationen.
Om din fru inte har gett dig förklaring till sina tankar och känslor, eller inte är villig att ta diskussionen eller om det beror på känslor av osäkerhet som inte är så rationella så behöver du ta ett samtal och ställa krav på att ta samtalet och eventuellt vara villig att arbeta med sina känslor. Är hon inte villig att göra det skulle jag ta en allvarlig funderare på om personen är någon som är möjlig att leva med.
Att låta sin familj på 4 leva i en etta när enkel och rimlig lösning finns är i bästa fall bara på gränsen till galenskap. Någon form av psykiska problem, blockeringar känns självklara. Att vägra samtala och vara öppen för jobb med det är naturligtvis oacceptabelt framförallt när barn är inblandade.
Fast nu ska vi inte överdriva. Problemet är att TS har gett oss väldigt lite och ganska konstig info. Men det är fullt möjligt att frun exempelvis inte har mycket sparat och att hon ser lägenheten som sitt enda nest egg inför framtiden. Lägger hon in den i det gemensamma kanske hon upplever att hon inte har något eget ”kapital” öht. Vi vet ju inget om hur deras ekonomi är ordnad och hur dynamiken ser ut.