Familjens balansrapport m h a ChatGPT

I höstas gick jag en kurs där en av modulerna handlade om financial statements. Trots att jag varit egenföretagare i stora delar av mitt liv ska jag villigt erkänna att just Resultat- och Balansrapport varit något jag aldrig riktigt förstått fullt ut.

Under kursen använde jag självklart ChatGPT en hel del som bollplank för att förstå hur jag borde läsa ett företags balansrapport etc. Min nyfikenhet ledde mig vidare till att fundera på min familjs balansrapport, dvs hur skulle man tolka vår ekonomiska situation om man såg det med företagsekonomiska ögon.

Det hela blev en ganska kul övning som verkligen lärde mig en hel del om vår ekonomi, men som också hjälpte mig förstå vad balansrapportens olika delar.

Jag fann det som sagt väldigt lärorikt och kul, så kanske någon här känner likadant. Jag tänkte därför dela med mig av de prompts jag använde. Men först några brasklappar:

1. ChatGPT har i princip blivit som en extra familjemedlem/kollega så jag bollar nästan allt med den – ibland kanske lite för mycket.
  2. När det kommer till företagsekonomi är jag väldigt ödmjuk inför hur lite jag kan, kunskapsluckor jag jobbar på att täppa till.
  3. Övningen är rätt självutlämnande och privat, känner man sig obekväm med att chatta med en AI om saker som lån, tillgångar etc. bör man använda påhittade siffror.

Jag använde följande prompts:
Du ska hjälpa mig ta fram min familjs balansrapport. Du är en expert på företagsekonomi som ska hjälpa mig förstå vår ekonomiska situation bättre. Jag är psykolog, gift med en jurist och vi har tre barn i grundskoleåldern. Ställ alla relevanta frågor du behöver svar på för att få en bra bild. Ställ en fråga i taget och skapa balansrapporten först när du fått alla de svar du behöver.

Prompten ovan ledde till ett tiotal frågor som jag med viss lätthet kunde svara på (mitt och min frus CSN-lån är alltid en sån där sak jag måste kolla upp).

Efter lite kul chattande hade ChatGPT balansrapporten klar, men novis som jag är var den fortfarande svår att förstå. Därför följde jag upp med följande prompts:

1. Vilka frågor borde jag ställa för att förstå vad denna balansrapport innebär?
  2. Om vår familj var ett företag, vilket påminner det om då?
  3. Vad skulle Warren Buffet ha att säga om denna balansrapport?

Som sagt, jag fann övningen både rolig och lärorik. Kanske är den aningen nördig, kanske är den dum, kanske är den fööör självutlämnande.

Vore dock kul att höra vad ni tycker om den :slight_smile:

8 gillningar

Kul övning och jag tror garanterat du lärt dig ett och annat. Kom du fram till några insikter eller stannade det vid en upprättad balansrapport som du inte helt förstår?

Som redovisningsekonom så kan jag förstå att det är svårt att ta sig an. Det är nog nästan det folk har mest svårt för att förstå utav de kunder jag har. Resultatrapport burkar de flesta greppa för det är man mer van vid privat. Lika så likviditet för det är bara pengar in och ut. Men just balansrapporten förvirrar mest.

Har själv upprättat balansrapport för min privata ekonomi under hela mitt vuxna liv vilken är otroligt kul att kunna se tillbaka på. Det bästa av allt det här är ju att det är först när man upprättar sin balansrapport som man kommer fram till det som i företagssammanhang kallas ”Eget kapital” vilket jag mer skulle benämna som förmögenhet i privata sammanhang. Det pratas mycket om sparkvot och liknande här på forumet men det som jag tycker är mer intressant är att följa sin förmögenhets utveckling, helst åt det positiva hållet givetvis.

3 gillningar

Jo nog lärde jag mig en hel del :slight_smile: På något sätt blev alla rader lättare att begripa när det handlar om mig och familjen snarare om ett eller mitt företag. Att sen låta chatgpt komma med utlåtande på balansrapporten var kul, kanske främst för att det var skönt att höra att vår andel skulder inte var för stor enligt Chat-Buffet :slight_smile:

Det var också lärorikt att få svara på frågor för att på så vis se vad som är underlaget till en balansrapport, när jag läst balansrapporten som företagare har jag hittills mest kunnat säga “ja det ser väl bra ut?” och tittat lite nervöst på redovisningsekonomen som hjälpt mig :sweat_smile:

1 gillning

Åhh vad roligt! Jag råkade ha ChatGPT öppet när jag läste detta, så jag gjorde det på en gång.
GPT-Buffett sammanfattar betyget med:
“Ni har en fantastisk grund och gör allt rätt. Genom att fortsätta betala av skulder, bygga era investeringar och hålla ett öga på era utgifter är ni på väg mot ekonomisk frihet. Kom ihåg att låta era pengar arbeta för er, och låt ränta-på-ränta-effekten göra magin över tid.”
Yey me! :smiley:

2 gillningar

Även om jag har bra koll på detta så gjorde jag den.

Hos mig så räknades hela det låsta pensionskapitalet som en del av min nuvarande förmögenhet, vilket jag tycker är lite missvisande då det är ingenting jag kan komma åt i närtid.

Blev det samma hos er andra som har testat?

Tipsen jag fick från herr Buffet var att öka vår buffert då den i nuläget inte täcker 3 månadskostnader.

1 gillning

Härligt! Vad kul att du testade och fick så fint svar :slight_smile:

Jag angav bara tjänstepensionen för mig och min fru, men blev samma för mig. Håller med om att det kanske ger en missvisande bild. Vet inte hur företag hanterar något liknande? Typ pensionsavsättningar till anställda, som ju också är mer låst :slight_smile:

Företag lägger ju generellt ut pension på tredje part och den behandlas alltså då inte i balansen för det företaget. Det blir enbart en kostnad vid tillfället för avsättning. Däremot finns en viss skatteaspekt att ta hänsyn till. Det finns också direktpension där bolaget behåller tillgången i bolaget men det här är helt och hållet överkurs och inget som bidrar till denna tråd haha.

En till sak man kan ha med sig när man upprättar balansrapport ur ett företagarperspektiv är ju att tillgångssidan är rangordnad i likviditetsordning, alltså hur snabbt tillgångarna kan omvandlas till likvida medel. Samma sak gäller skuldsidan men där följer man istället förfallotiden på skulden från långfristigt till kortfristigt.

För man det även i sin privata balansrapport så kan man ju dela upp skulderna och tillgångarna på ett sätt så man kan följa i mer långsiktiga och kortsiktiga perspektiv.

1 gillning