Får banken förändra "värdet" på min bostad vid övergång från fast till rörligt bolån?

Jag var inte i exakt din sits men något liknande kring just värdering av bostad. Vi köpte en lägenhet i mars 2022 med längre tillträde (4 månader). Blev inte precis bästa dealen då det var under detta som allt sket sig med räntehöjningar, prisdyk mm :stuck_out_tongue:

Hur som helst, vi tillträdde med Danske Bank som var värdelösa redan från början, vi fick inte ränterabatten som utlovades, de hanterade tillträdet och överflytten svindåligt så vi blev direkt väldigt missnöjda. Vid tillträdet så hade vi köpesumman som värde uppbackat av överlåtelseavtalet.

När jag sen såg mig om efter att byta bank som gav lägre ränta i december förra året så ville både SBAB och Skandia ha en värdering vid ansökan. Skillnaden var att SBAB godkände överlåtelsen från mars medan Skandia ville ha en ny värdering från en mäklare de samarbetade med. Vi såg på Hemnet och Booli att priserna gått ner sen mars så de var inte ett alternativ med ny värdering. Därav blev SBAB ända valet (att vara kvar hos Danske var inte ett alternativ, skitbank, skiträntor, skit-app).

Det kan därför bli väldigt kruxigt att göra sånt här när priserna dykt oavsett om man vill byta bank, förhandla räntor eller vad som. Blir vissa inlåsningseffekter som påverkar möjligheten att byta bank om man är högre belånad.

Men som flera säger ovan, har priserna gått ner så har väl banken sin riskkalkyl att ta hänsyn till.

Trist för låntagaren dock om hotet att byta bank inte alltid går att göra pga låg “ny värdering” :frowning:

Jag är väldigt nöjd med SBAB i alla fall, transparenta villkor, tydliga, bra kundtjänst (trevliga värmlänningar). Har dock bara lån och sparkonto där nu. Konton, kort mm har jag hos Handelsbanken (där har vi en app som är användarvänlig :wink:

Tycker också du ska kolla med andra banker och se om du har alternativ, det skadar ju inte att ansöka/fråga.