Hur mycket kostar ovanstående?
Det vet jag inte exakt, men mer än att jag hade kunnat göra det med 13.000/månad.
Grovt räknat så kostar väl 1-2 månader bort någonstans runt 30-50 beroende på när, var och med vem/vilka som åker med. Alpresa runt 15-25, weekendresa 4-10.
Till saken hör att långresorna oftast är till billiga länder i Sydamerika/Afrika/Asien. Brukar bli 2-3 månader i USA, men där bor jag gratis hos vänner. Brukar bjuda på lite mat etc som boendekostnad.
Jag tänker dessutom att när man är i FIRE och inte jobbar så gör man/vill man göra mer saker än när man låser en del av sin tid till till ett jobb.
Jag brukar inte räkna så noga, brukar åka och ta alla kostnader med min lön bara. Sparar aldrig pengar till resor i förväg.
Men stoppar du in de på börsen och väntar 20 år kan de vara 20 miljoner ungefär, under tiden kan man leva på som vanligt.
Vilket är nog det jag skulle göra om jag fick 4 miljoner just nu i arv, jag skulle fortsätta nuvarande amorteringstakt och inte belåna mig mer, och det blir mitt tips till TS med.
Nu vet jag iofs inte hur gammal han är, det kan ju påverka med.
Absolut! Belåningen gör bara att det går lite snabbare
20-30% belåning ser jag som relativt låg risk över så lång tid förutsatt att pengarna är i globala indexfonder eller liknande.
Absolut att detta påverkar!
Detta skulle jag med göra indirekt, iallafall på delen som är bolån, för att göra banken nöjd. Men hade ju samtidigt lånat upp delen som är på börsen, kontentan hade blivit mer lån.
Där är vi helt överens och det var sånt jag avsåg också. I mitt fall är det musicerande i hemstudion, läsande och skrivande. Det klarar jag bra hemifrån. ![]()
Men viktigast är ju då att pensionsplanen och ekonomikalkylen går ihop också.
Den här är riktigt intressant då vi diskutterar TS frågan och skriver hur vi skulle göra det utan att få någon återkoppling från TS på 3 dagar. 
. Kul att vi kämpar i alla fall för att hjälpa till 
. Det brukar vara ganska vanligt i en hel del trådar TS glömmer bort att den har stält frågan. 
Utan lån skulle jag klara mig utmärkt på avkastningen som 4 milj. skulle ge. Har man dessutom en lön kan man låta kapitalet och marginalerna växa ytterligare.
Det är avkastningen som är det viktiga, inte kapitalets storlek. Även om jag fattar att det finns ett samband.
Samma här mina månadsutgifter brukar landa på runt 8k så avkastningen på 4 mille skulle räcka mer än väl för mig.
Jepp är väll så i de flesta länder när det kommer till fastigheter?
Och ett litet skifte i politiken sö ligger aktierna risigt till också kanske höjda skatter etc etc.
Ska man säga så så är.det väll guld o krypto det ända man kan äga på riktigt då man kan gömma det från staten?
Jag skulle behållit lånen och investerat. Ränta-på-ränta-effekten i investrringar lockar mer än att sänka/eliminera huslånet. Skulle lagt pengarna i en globalfond.
Lockar ett aktieköp i framtiden skulle jag sålt av delar av fondinnehavet för att frigöra cash till aktieköpet.
Om jag vore du, skulle jag ta hjälp av en oberoende ekonomisk rådgivare.
Då kan ni tillsammans gå igenom dina behov, din optimala risknivå, dina tankar och dina mål i livet.
Att fråga här i forumet kommer ge lika många olika förslag som det finns personer som vill svara.
Sen om jag vore du, skulle jag köpt en kolonilott, satt in en viss summa på ett fasträntekonto, större delen i en billig indexfond tills jag klurat ut roliga sätt att använda pengarna på och sen unnat mig extra god mat och roliga upplevelser med nära och kära till vardags.
Hoppas du kommer på en lösning som passar dig! ![]()
Ärvde själv cirka tre miljoner (oj vad kronan blivit billig!) för ett par veckor sedan. Lade undan en bit för arvsskatt och placerade resten i en global indexfond. Ser ingen anledning att krångla till saker mer än så om man redan har en ordnad ekonomi.
Arvsskatten är väl avskaffad i Sverige?
Ja, sedan 2005.
Alla här bor inte i Sverige ![]()
Och även om man – som jag gör – bor i ett land utan arvsskatt så kan man bli tvungen att betala arvsskatt till det land som dödsboet tillhör.
Men arvsordningen kan du välja själv i testamente. Men skatten kommer du inte undan.
Mycket bra fråga. Jag tror också att det är bättre att investera mer än att spendera. Jag investerar till exempel i bra aktier i välkända företag, och senare får jag rejäla utdelningar.