Får en större summa pengar

Jag får cirka fyra miljoner i arv om någon vecka

Har inget behov egentligen av att använda pengarna mer än att investera, då jag har bra jobb och låga lån på huset samt en bra buffert på andra konton.

Känner mig lite kluven hur jag ska göra? Hur skulle ni investerat?

3 gillningar

Jag hade kontaktat bokat direkt en tid hos oberoende rådgivare
@Runnemo . Då kommer du få alla svar på 1 timme . Billigt och riktigt bra råd :+1:. Lycka till.
Annars fungerar det alltid med en billig Global
Indexfond. Allt fondrobotar som Lysa, Avanza Auto 6 eller Nordnet Offensiv. Billigt och bra alla 4 st val :+1:
Ps.
Välkommen till RT forum :+1:

13 gillningar

Första åtgärd, bli helt skuldfri… Sen lägga resten på ett räntebärande konto tills kommit på vilken eller vad investera i…

1 gillning

Du har tagit del av det här eller? I annat fall så börja där :slight_smile:

8 gillningar

Absolut inte! 4 miljoner är inga fantasisummor så du kan luta dig tillbaka resten av livet! Behåll alla lån du kan, låna gärna mer och stoppa på börsen så kanske du kan vara ekonomiskt oberoende om 5-10 år! :slight_smile:

2 gillningar

Jag hade sett till att bli skuldfri först o främst mest för den psykoligiska aspekten :slight_smile:

Känns riktigt skönt o känna på marken man bor på och skåda över huset och säga högt jag äger det här :slight_smile:

5 gillningar

Valfritt å göra de man tycker, men jag skulle göra så iaf…

Om du nu har allt gött ställt. Inget behov av pengarna.

Varför inte sätta sprätt på dom?
Ta tillfället i akt åk på dröm semestern, ta tjänstledighet i 1år njut av friheten.
Investera i dig själv och familj om sådan finns?
Unna sig en skrytbil för o reta grannarna?

Kan inte förstå hur man kan njuta av att placera pengarna hos en bank, när de inte behövs.

Finns barn med i bilden hade jag dock tveklöst satt undan ett antal miljoner åt dom.

Just my 5 cents

1 gillning

Bästa möjliga tillfället att göra stor skillnad!

4 miljoner räcker till myggnät och malariamedicin som kan bokstavligt talat rädda dussintals om inte hundratals människoliv.

Jag skulle göra precis så. Är du helt skuldfri är du i princip fri att göra precis vad du vill. Det tycker jag är själva syftet med pengar.

Sen är du billig i drift och kan även utan ett välavlönat arbete bygga upp mer kapital som du kan riskera.

Jag tror att den som har långt kvar till skuldfrihet ofta anser att det är självklart att belåna sig och stoppa in allt på börsen. Medan den som har en verklig möjlighet att bli skuldfri ser det med andra ögon.

6 gillningar

Skulle vänta med att betala av bolånet om du redan nu har en låg belåningsgrad. Det kan ju vara lite svårt att “gå tillbaka” om du vill få loss pengar framöver.
In med en stor del i marknaden om du ser på lite längre sikt. Om du har tankar på nån spännande investering som du tänkt på/drömt om (typ en fjällstuga), så kan det ju vara läge att vara på hugget för med tanke på marknadsläget kan det nog ju tänkas upp lite intressanta saker

Ursäkta men hur f-n kan du rekommendera någon att belåna sig mer när man inte behöver?
Det är som den lånefria pensionären som investerade på inrådan av ett bolag som satt med miljonskuld och ingen avkastning tillslut.
Att råda till skuldsättning är vilseledande och direkt olämpligt

1 gillning

:joy: :joy: :joy:

Hade jag fått 4 miljoner från ingenstans så hade jag definitivt stoppat allt på börsen och belånat det till 20-30%.

Hade det handlat om 20 miljoner eller mer så man faktiskt inte behöver göra något resten av livet så hade jag nog inte belånat det.

4 miljoner räcker inte för att sluta jobba och sluta bry sig.

Över tid är det en självklarhet för mig att belåna sig för att investera på börsen eller annat, det är en vinstaffär.

Folk är helt livrädda för att låna pengar. Det är alltid bättre att använda lånade pengar som en hävstång för att bygga upp mer kapital tills man faktiskt är ekonomiskt oberoende. Om någon påstår något annat så har den personen fel.

1 gillning

Helt riktigt… Den som inga skulder har är fri…:laughing:

Eller?

Med 4%-regeln har man 160k om året att leva på i minst 30 år (typ). Är man då redan skuldfri ser jag inte nån utmaning i det.

2 gillningar

Visst, 13000/månad räcker att äta mat för och betala för ett boende, men inte så mycket lyxkonsumtion. Vill man inte leva mer än att bara faktiskt överleva?

Jag lever så och trivs bra med det, men så har jag redan lagt stålar så jag är skuldfri, har ”gratis” el och lagt stålar på saker som varar. Men man måste ju väga in hela livsstilen och inte stirra sig blind på siffror. :slight_smile:

3 gillningar

Vi levet gott på 2 för 10.000 i månaden så 13.000 är klart mer…
Kostnaderna för huset å sidobyggnader ligger under 2.000 i månaden, matkontot på 4.000, sen har vi flera bilar samt motorcyklar igång med försäkringar å drivmedel…
Att de inte finns några skulder eller leasingkostnader gör att de inte kostar skjortan varje månad… Sen behöver vi inte åka eller köra till någe jobb så där minskar utgifterna oxå en stor del…
Sen va lyxkonsumtion är olika för många å de behöver inte alls betyda dyrt…

5 gillningar

Man äger ingenting i Sverige.

Självklart är det olika!
För min del innebär det bland annat 1-2 resor till andra kontinenter på 4-10 veckor, 1-2 veckor skidresor i alperna och 1-2 korta weekendresor i Europa.
Även kunna gå ut och äta och dricka gott när jag känner för det.