Får jag testa en uttagsstrategi på er?

Exakt sådär gör jag med mina typ 10 olika pensionsskällor ( många olika jobb). Kör igång dom en i taget i sekvens. 2-3 igång samtidigt. Man kan använda statliga pensionen som en praktisk “gaspedal”. Man kan öka och minska utbetalningen från den som man vill.
Då kan jag hantera kraftiga ökade och minskade värden och sätta igång en ny i förväg om ex inflationen drar iväg. Det spelar inte så stor roll om riktigt bra pension räcker till säg 82 eller 85. Då räknar jag med att inte spendera så mycket längre.

Finns några saker att tänka på.

• När man blir förhörd om sin ekonomi i detalj om man skall ex låna till något dyrt typ ett hus är många banker fyrkantiga och räknar bara pensioner som är aktiva OCH betalas ut OCH dessutom är livsvariga. Finns säkert undantag men många har den metoden har jag hört. DÅ får jag klart tveksam kreditvärdighet. Bara statliga pensionen på 24.000 räknas då…
  • Reglerna om hur man skjuter upp sina uttag på det man vill skjuta upp är varierande och ibland lite konstiga.
    Ex ett bolag. Man kan skjuta upp tidigast 6 månader innan avtalet säger att man skall påbörja utbetalningen. Uppskjutandet kan ske upp till max 2 år i taget.
    Jag gör det väldigt noga och för bok och sparar kommunikation. Dubbelkollar efter ett tag att min ändring “tagit” etc.
  • När man startar vissa pensioner före viss ålder innehåller dom regler som är sådana att man åtar sig att inte arbeta mer än 8 timmar i veckan totalt. Jag har hört om personer som fått bannor och slutat arbeta extra därför.
    Jag har skjutit upp att starta dessa eftersom jag arbetar mer än så