Hej!
Vill dela en upplevelse med Länsförsäkringar och ställa en fråga.
Jag har ett konto hos en bank i ett annat EU-land där jag jobbade under några år. Dessutom ett konto hos LF (som inte är min huvudbank). För ett tag sedan ville jag överföra en större summa från EU-banken till LF pga att LF hade högre ränta på sina fasträntekonton.
Genomförde överföringen (som vanlig SEPA) och blev därefter uppringd av LF. Svarade sanningsenligt på deras frågor om var pengarna kom ifrån och varför jag ville överföra. De sa att de inte kunde ta emot pengarna, att det var bättre att gå via min svenska huvudbank och sedan därifrån överföra till LF.
Detta var okej för mig och vi kom överens om att LF skulle avvisa överföringen. Beloppet syntes då aldrig på mitt LF-konto.
När jag nu går igenom mina kontoutdrag från EU-banken ser jag att det gick 10k EU från EU-banken till LF ena dagen och 9,8k EU tillbaka från LF till EU-banken dagen därpå. Som text står det “AMOUNT DIFFERS DUE TO EXCH EUR/SEK”
Länsförsäkringar behöll alltså runt 2000 kr i valutaväxlingsavgift för pengar som aldrig ens dök upp på mitt LF-konto.
Får de göra så? Ska man ens betala valutaväxlingsavgift för överföringar inom EU? Jag själv brukar ju anväda SEPA och då kostar det inget.