Får man ombalansera ett af konto

Hej, jag månadssparar i ett aktiefondkonto som jag ska ha till pension. Får jag ombalansera i det kontot eller måste jag skatta i så fall?
Mvh Emil

Hur långt har du kvar tills uttag av dessa pengar? Det kan löna sig på lång sikt att sälja av allt, ta skattesmäll och istället investera på ett ISK eller KF.

Jag har bara sparat där i ett år, så är ca 20000 kr och har gått +/- 0. Och tanken är att spara i 30 år. Men då är det bättre att spara allt i ett isk? Eller ska jag ha kvar det där och skatta när jag går i pension istället?

Om du har gått plus minus noll så får du ingen skatt, även om du måste deklarera all sälj.

Det bästa borde vara att flytta över allt du har idag till ISK och fortsätta spara i ISK. Det blir mindre skatt långsiktigt.

I sig har det ingen direkt koppling till ombalansering eller inte.

1 gillning

Okej jag förstår. Men varför finns det ens af konton om de är sämre?

1 gillning

De behöver inte vara sämre. Kanske är de bättre om du har fonder med kort ränta. Om statslåneräntan går upp ökar skatten på ISK medan den ligger kvar på AF. Kör du medvetet med mycket hög risk kan du få avdrag på dina ev förluster i en AF. Dessutom är AF “orginalet” och du tvingas inte därifrån.

Många banker idag har en tjänst där du kan få dina affärer utskrivna direkt till skattemyndighetens K blankett, till en PDF fil, som du kan printa, skriva under och skicka in.
Jobbet är då klart och enkelt.

Hör med din bank om de har tjänsten, den finns på Nordnet.

1 gillning

Jag började köra aktier, men bytte till indexfonder efter att jag började lyssna på denna podcasten. Men säljer allt nu och flyttar över till isk konto, känns bättre för mig att slippa allt meck med skatten. Tack så mycket allihopa för hjälpen. Hoppas ni får en trevlig helg

1 gillning

Nyfiken på vad du använder för fonder? Alltid intressant att se hur andra investerar :slight_smile:

Jag hade dessa, men har lagt säljorder. Tänker att jag ska köpa samma igen nu
AuAg Precious Green
AuAg Silver Bullet
Avanza Emergin Market
Avanza Europa
Avanza Global
Avanza USA
Länsförsäkringar Global
Plus Alla Bolag
Plus småbolag
Plus mikrobolag
Swedbank Robur Asien

Hur der fördelningen ut? För det är ganska många fonder, försöker du med exempelvis avanzafonderna efterlikna en global indexfond så är det ju smidigare att bara ha en global indexfond istället eller har du en tro att någon marknad, ex europa skall gå bättre än ett globalt index?

Jag hade tänkt att man skulle få lite fler aktier om man tog med de olika avanza fonderna. Men kanske bättre att skippa dem helt då och trycka in i Länsförsäkringar Global. Det är Länsförsäkringar jag har mest i, satte 30 procent i den och sen 15+15 på AuAg, än fördelat resten jämt på de andra

Okej, ja om så är fallet så är det ju att föredra att inte ha de fonderna och placera det i en globalfond. Är ju bara onödigt att sprida ut det i olika fonder om det är samma innehåll

1 gillning