Får man statlig grundpension även som ekonomiskt fri?

Det här har jag undrat över… Säg att jag lyckas få ihop 3-5 miljoner och kan leva ett enkelt liv på avkastningen, tas mitt kapital i beaktande när min pension börjar betalas ut vid 70?
Jag kommer aldrig få mer än grundpension hur mycket jag än arbetar (blev egenföretagare lite senare i livet och flummade mest runt med deltidsjobb fram till 30-års åldern)

Kommer jag ens ha rätt till grundpension om jag är mångmiljonär? Jag menar, om jag får det kommer ju de tusenlapparna i grundpension (6-8k?) radikalt förändra/minska hur mycket kapital som krävs för att kunna leva utan att arbeta livet ut…??

Jag antar att du med grundpension menar garantipension.

Nej, garantipensionen påverkas inte av förmögenhet.

I dagens system påverkar det inte själva pensionen utan bara bidragsdelen.
Däremot finns det de länder som går mot en utveckling där de räknar in kapitalet.

Sitter det en vänsterregering med dålig ekonomi i Sverige om några år så ser jag det som en risk att de kommer kolla på denna frågan. Jag räknar därför själv kallt bort all statlig pension förutom premiepensionen.

5 gillningar

Men “bidragsdelen” är väl garantipension eftersom man tjänat så lite under livet?
När jag själv räknat på min pension så står det att jag kommer få ca 3000kr i pension…? Fattar INTE hur det fungerar… :joy:

Följer tråden… nyfiken på fler insatta svar. Jag blir alltid konfys när minpension.se flaggar att jag kanske har rätt till garantipension när jag meckar med siffrorna i “FIRE-läge”.

Helt rätt. Är man under 50 gör man säkrast att glömma allt vad pension heter. Rädda sig den som räddas kan.

3 gillningar

Om du inte har jobbat en dag i hela ditt liv får du grundpension. Lika gäller en invandrad åldring som inte har bidragit med någonting. Har du jobbat (vitt) har antagligen din arbetsgivare betalat in sociala avgifter. Kanske har du till och med fått lite tjänstepension. Då kommer du ju att ha en pott pengar som betalas ut när staten bestämmer det. Tjänstepensionen kanske du kan få vid 55 års ålder om du så önskar och politikerna inte ska in och klåfingra på det också.

Att du blir “FIRE” och antagligen inte jobbar mer påverkar ju endast pensionen från det datumet, du kommer ju att sluta betala in till pensionssystemen, och slutpensionen blir ju således mindre än om du hade jobbat ända in i kaklet.

A-kassa och sjukpenning är pensionsgrundande och räknas in i den allmänna pensionen. Det kan i vissa fall vara mer förmånligt att vara arbetslös hela livet eller sjukpensionär än att jobba med något låglöneyrke på deltid. Sjukt men sant.

/H

2 gillningar

Men vad ungefär kommer garantipensionen ligga på för belopp om ca 40 år? Förutsatt förstås att pensionssystemet inte helt tagits över och trollats bort av det pengaslukande sosse-hålet…

Garantipensionen räknas om genom prisbasbeloppet som följer prisutvecklingen i samhället. Har du endast garantipension som pension ökar den med 0,6 procent 2021.

Alltså, man måste ha arbetat heltid i typ 30-40 år för att få mer än garantipension, så även om jag jobbar heltid i 20 år till (jag tar livet av mig om det blir mer än 3 år till av arbete så hur många års arbete som räknas in i pension är irrelevant, kan ändå aldrig blir mer än 10 år med heltid) så blir det ändå garantipension, därav av min fråga.
Alltså, jag kanske var otydlig i min fråga, det låter ju som att (med de svar jag hittills fått) jag kommer få garantipension som mångmiljonär förutsatt att pensionssystemet finns kvar om 40 år.

Men är det alltså i dagsläget omkring 8700kr man får ut? Det är ju en enorm summa för mig som tänker gå fire när jag kan plocka ut 10-12K i månaden av kapitalet…

Garantipensionen tas direkt ur statskassan.
De pensionsavgifter som tas ut över taket i den allmänna pensionen går rakt in i statskassan.

Man kan alltså se det som att pensionsavgifter på högavlönade är med och finansierar garantipensionen för de som av någon anledning inte tjänat ihop tillräcklig pension.
En slags omfördelning av pensionskapital som inte skiljer på fattig och rik i övrigt.

En annan dag kan vi ta upp bostadstillägg.

1 gillning

Lär knappast vara vänstern som sänker pensionen mest.

Och när det gäller att trolla bort skattepengar gör högern sämre ifrån sig. Skillnaden är dock snarare vart pengarna går. Till behövande eller redan rika.

1 gillning

Det korta svaret här är väl JA.

Ingen mening att blanda in gissningar om framtiden i svaret, det förbryllar bara.

1 gillning

Oj, där har du nog missuppfattat, skatterna höjs och höjs men all välfärd, skola och sjukvård blir sämre, knappast högerns fel.