Nja, rätten du köpt är att använda utrymmet som din egna bostad.
Om du ser lägenhetsköpet som en investering så förstår du säkert också att all investering medför risk. När du nu lär dig mer om konsekvenserna av att investera i en BRF så gör du kanske en annorlunda värdering av risken nästa gång du står inför samma val.
Att du väljer att inte bo kvar innebär att du väljer att sälja till marknadspris. På grund av regler.
Du är också utanför “circle of control” och “circle of influence” när du oroar dig för vad som kan ske [negativt] och att du inte gillar situationen [negativt].
Kontrollera det du kan, påverka det du har möjlighet att påverka och ät livsläxa-kakan. Du kan alltid rationalisera förlusten med att smeta ut den på din månadskostnad sedan köp och konstatera att du förmodligen bott billigare än i [annat dyrare boende].
Lycka till med försäljningen!
Ovanstående gör att jag personligen i er situation inte tror det är värt att ens försöka vända er till Hyresnämnden.
Men mig veterligen finns det inget som hindrar styrelsen från att ändå besluta om ytterligare 1 års uthyrning. Men det bygger på att ni lyckas övertyga dem. Plus att ni verkligen landar i att fördelarna uppväger nackdelarna när det gäller uppskjuten försäljning.
La ni alltså 1,1 miljon till för att det var vad säljaren ville ha?
Eller är det en felskrivning? För om ni dunkade in en miljon till är det ju föga förvånande att ni inte får den såld och att marknadspriset inte alls är ett skampris, som du beskriver det som.
Är det felskrivning och budgivningen slutade på 2,7, ni betalade 2,8 och erbjöds 2,5 förra året, då pratar vi ju ca 10% lägre, vilket nog får anses som ganska normalt i den marknad som vanligt. Så flera hundra tusen är nog att vänta och förhoppningsvis har det ni vill skaffa istället också tappat i pris sedan 2024.
Demmagog, jag uppskattar ditt logiska tänk och lite tough love. Det behövs och det är som du säger: det här är en livsläxa-kaka som behöver ätas upp. Tack för det!
Kanske,
Tack för din input också. Ska verkligen överväga det du säger.
Angaudlinn,
Haha, det var en felskrivning! Fyfan, annars hade jag nog behövt en hel livsläxa-tårta!
Ja, det är väl som du säger. Normalt i denna marknad. Tack svaret!
Mvh William
En bostadsrättsförening bygger på en samverkan mellan de som är medlemmar i föreningen där man har ett gemensamt ansvar för den fastighet som föreningen äger. När man har uthyrning i andra hand så är det tyvärr vanligt att man har boende som inte känner ansvar för fastigheten. Det begränsar också antalet medlemmar som är beredda att ta ansvarsposter. Min egen erfarenhet, som delas av många, som styrelsemedlem i en bostadsrättsförening är att boende i andra hand skapar väsentligt större problem i genomsnitt. Därför är det viktigt för en förening att begränsa sådan uthyrning så gott som det går inom det regelverk som gäller.