"Farligt" att gå i pension?

Det är lätt att underskatta jobbets betydelse gällande t.ex. sociala kontakter, struktur i vardagen och känslan att bidra. För många människor ersätts inte detta när passerkortet lämnats in vilket kan påverka kroppen & knoppen :roll_eyes:

5 gillningar

Jag tror att det är väldigt individuellt, vad man har för jobb, hur man har det i sitt privatliv, osv. Även vad man har för personlighet. Man mår bäst av ett liv som man upplever som meningsfullt.

Om jag kikar runt i släkten så är min bild att det viktigaste är att man har sociala kontakter och att man fortsätter vara lite på hugget och hänger med i vad som händer.

5 gillningar

Det skulle vara intressant att se hans pensionsprognos på minpension.se. Med så lång intjäningstid och förväntad livslängd så blir det nog flera 100-tusen i månaden.

5 gillningar

Detta! :100:% medhåll.

1 gillning

Beror på va man är för persion då…

Jag har längtat till pension från den dagen jag började jobba.. :wink:

Han skulle ju kunna vinna Sveriges lojalaste anställda. 76 år på samma ställe.

Det är nog aldrig bra att “sluta ifrån” någonting, utan det måste vara något man “slutar mot”. Ser du fram emot kryssning eller trädgårdsarbete eller bara lunch med partner varje dag, så spelar det nog ingen roll. Slutar du för att du blir tvingad (hände på KTH när jag var där), och du bara sitter i soffan hela dagen efter det, har du nog börjat gräva en grav. Både fysiskt och mentalt.

2 gillningar

Vi kan skippa “nästan” i den meningen.

3 gillningar

Ja, att man jobbar högt upp i ålderarna kan lika gärna vara på grund av att man fått vara frisk och pigg. Det skulle ju lika gärna kunnat vara så att exemplet i det här fallet varit ännu piggare om denna ägnat sig åt sina intressen.

Artikeln säger egentligen ingenting om sambandet mellan hög ålder och jobba länge. Bara att just Lennart är 91 år och han upplever att det är jobbet som håller igång just honom.

2 gillningar

En del återgår väl till jobbet istället? :blush:

1 gillning

Så kan det vara, men då har de ändå gått i pension, börjat arbeta igen och därefter dött.

Som jag tänker så blir det inte så att personen inte har gått i pension bara för att det råkade röra sig om en begränsad period.

Extremt exempel: en person blir FIRE vid 40 och har pension fram till 90, därefter får den feeling och tar ett jobb och dör en månad senare.

Jag skulle då inte säga att personen inte hade gått i pension då jag inte ser pension som ett permanent tillstånd som måste gälla från pensionsstart fram till dödsdagen.

Så som jag ser det dör alla som tar pension, alla som gör eller inte gör något överhuvudtaget dör.

Ja, men det kanske också beror på ifall man någonsin konfronterats med den verkligheten själv.

Jag gissar att 9 av 10 om inte fler vill jobba mindre om man frågar dem mellan 20 och 50 års ålder. Närmare pensionen och bland folk som är FI tror jag snarare det blir runt 5 av 10. Det är bara min gissning.

Jag tror man inser att jobbet finns av ett skäl. Nästan allt konstruktivt man kan göra i samhället görs ju till ett jobb om det blir framgångsrikt. Man får inte expandera genom att ta pengar under bordet. När skatteverket blandas in blir det ett jobb av det.

Kvar blir allt det destruktiva. Konsumtion, slitage, förstörelse. Sådant vissa kanske njuter av, men många som mognat lite ser det snarare som en sorglig tillvaro. Andra kanske lyckas hålla balansen och inte tänka stort, utan bara i termer av njutning, mening och nöje i det lilla.

Såg den där filmen i morse. Vilken dålig eftersmak den gett, alltså. Kanske sker någon subtil utveckling hos Nicholsons karaktär, men den slutar ju med att han börjar gråta :anxious_face_with_sweat:

Fast det kanske var din poäng… det är så det är att sluta jobba. Fast den gav inget vidare intryck av livet som arbetsnarkoman heller. Pest eller kolera, typ.

1 gillning

Det var ju ett realistiskt exempel du beskrev :blush::+1:

1 gillning

Du kan få ett vanligare också: gå i pension vid 60 till 62, inse att det var tråkigt eller att ekonomin inte gick ihop och gå tillbaka till jobbet.

Personen har gått i pension en period, sen jobbat, sen kanske gått i pension igen, eller inte, och därefter dött.

Det här är visdomsord inte bara för pensionen utan för livet i största allmänhet. Om man har möjlighet.

4 gillningar

Jag ser mer att jobbandet är ett ont måste.. Alla behöver vi pengar för att kunna leva å som jag ser det att kunna göra sina intressen..

1 gillning

“Resultaten visar att det finns positiva effekter på hälsan genom pensionserbjudandet: de som fick erbjudandet att gå i tidig pension hade både en lägre dödlighet och färre dagar i slutenvård fram till 70 års ålder.“

3 gillningar

Det är till och med så att alla som lever kommer dö utan undantag.

3 gillningar

Statistiken från SCB år 2024. . Risken att dö under 1 år beroende på din ålder

Damerna har tre år uppsida initialt upp till ca 78 jämfört med oss karlar avseende dödsrisk. Diffen sjunker till 2 år vid högre ålder

2 gillningar

Pessimist!

De jag sett åldras snabbast är de som tar det där sista ännu större jobbet vid 60 år, kör stenhårt som om de var 30 bast, ser ut som 80 när de går i pension vid 65 och dör före 70. Men det är ju rent anekdotiskt :sweat_smile:

4 gillningar