Hej forumet!
Jag är en smula nyfiken på hur ni ser på bostad/fastigheter som investering vs konsumtion.
En bostad likt en nyproducerad brf kan både öka och minska i värde men ett objekt (villa/fritidshus/brf) som man kan förädla genom renovering, tillbyggnad eller styckning måste ju vara högintressant som investeringsobjekt jämfört med börsen?
Vi förutsätter att börsen avkastar i snitt 4-7% årligen men samtidigt att den kan rasa 50% under ett år vilket inte verkar lika sannolikt för fastigheter.
Varför verkar det inte lika hett att se sitt boende som en långsiktig investering med alla möjligheter en fastighet innebär i form av uthyrning och förädling?
Jag investerade 550k i en brf, 2 rok 2005 och har nu en villa värd ca 12 miljoner med 3 miljoner i belåning 20 år senare.
Är det bostadsmarknaden i Sthlm som varit till min fördel eller har hade man tjänat mer pengar på att investera på börsen under 20 år?
Om du investerat allting i nvidia, eller tesla eller annat 2005 hade du haft betydligt bättre avkastning. Om du investerat samma summa i en brf i Arjeplog hade utgången sannolikt varit sämre än den du haft nu. Bostadsmarknaden och de politiska beslut som följt med har gynnat dig.
Jag personligen ser inte en bostad eller fastighet som en investering. Snarare som en utgift. Men såhär resonerar jag.
Fördelar med byggnader:
- Ger dig en bostad eller plats att arbeta.
- En plats att få bo in sig, pyssla, renovera, skapa minnen och nätverka med grannar.
Nackdelar med byggnader.
- Kostar i underhåll och renoveringar, både pengar, energi och tid.
- Kostar i drift, el, vatten, försäkringar, internet, telefon och sophantering.
- Risk för inbrott, skador, brand, naturkatastrofer och jobbiga grannar.
- Många regler och lagar att hålla reda på.
- Behov av stor buffert.
Fördelar med börsen.
- Sköter sig utan ompysslande.
- Låga driftskostnader.
- Lätt att sälja.
- Lätt att köpa.
- Inga jobbiga grannar.
- Hyfsat enkla regler.
- Förutbestämd kostnad (månadssparande).
- Kräver ingen buffert.
- Bra avkastning över tid.
Har själv en liten kolonistuga, men ser den som vardagslyx, inte som en investering.
Räkna med hävstången (lånet) på bostaden. Med belåning på 85% så motsvarar 15% nergång på bostadsmarknaden 100% nergång av investerat kapital.
Sannolikheten för nergång på 10-15% på ett år på bostadsmarknaden är inte speciellt låg. Då förlorar du uppåt 100% av investerat kapital.
Att förädla fastigheter ser jag mer som jobb/sidosyssla än investering. Lika så köpa fastighet för att hyra ut.
Skulle inte sälja av aktierna för att börja bedriva denna typ av projekt. Skulle istället se på olika möjligheter att låna kapitalet.
Du har rätt, det är helt klart arbete involverat.
I det läget jag befunnit mig har det dock varit en fantastisk hävstång så att varje arbetad timme och investerad krona gett väldigt mycket jämfört även med en högavlönad timlön.
Skulle jag lönearbeta och investera i global index så visst kan jag få en avkastning men jag tar samtidigt en risk.
Jag måste ju ändå bo någonstans och kan jag förädla boendet genom renovering eller tillbyggnad är ju boendet ändå mer värt i förhållande till något annat på marknaden. Om vi nu förutsätter att det sker i kommuner där det är möjligt och inte i Arjeplog.
Ja, men jag har kvar mitt boende och ser jag till att förädla det så kan det sjunka men ändå ha ett högre värde än om jag inte förädlat det.
Dvs, flyttar jag inom samma marknad får jag ”mer” boende än om jag inte förädlat det.
Tappar fonderna i värde så kan jag inte påverka det mer än att köpa mer i dippen och få hävstång uppåt.
Jag frågade en kollega inför mitt husköp vad det kostade att äga en villa och svaret var ”alla pengar du har”… ![]()
Jag håller med dig om för- och nackdelar men i mitt fall har jag en viss kompetens och förmåga avseende byggande men ingen när det kommer till börsen.
Inte jag heller. Men alla kan bli rika på börsen ändå på sikt. Bara stoppa pengar i en bred, billig och global indexfond och sen kan man pyssla med annat. Automatisk månadssparande är det slappaste (och klokaste) sättet att bli rik. Tycker jag. ![]()
Välkommen till forumet! ![]()
På A svarar vi ja och på B svarar vi också ja.
Det kostar att förädla. Det är samma sak som att öka ditt investerade kapital.
Samma sak som att sätta in “extra” pengar i fonderna.
Tappar huset i värde kan du inte påverka mer än att lägga in mer jobb/pengar i huset för att få “hävstång” uppåt.
Ganska svår analys att avgöra vad en renovering gör för skillnad på försäljningspriset och vad din arbetsinsats faktisk har avkastat.
Min erfarenhet är att de som tjänar mest på denna typ av affärer är de som ignorerar alla sina kostnader.
Din trådstart läser ju något i stil med: Jag köpte min första bil en Honda Civic för 15 000. Nu har jag en BMW för 750k, jag måste vara en riktigt slug bilhandlare.