Fastighet utomlands och olika regler vid skilsmässa

Hej, kan någon rekommendera en familjerättsadvokat som har erfarenhet av internationella äktenskapsfrågor? Det är så att vi ska skiljas. Enligt svensk lag behöver allt delas 50%/50% om det inte är enskild egendom.

Problemet är att det finns mark som jag fick som gåva från mina föräldrar före vi gifte oss. Enligt lokal lag äger jag den marken och den ingår inte i bodelningen. Vi har gift oss där och båda har dubbelt medborgarskap om det har någon betydelse. Tar svensk lag i betänker lettisk lag?

Update, stor skillnad om giftade före eller efter 2019. Före 2019 och bodde längre än 2 år det är svensk lag: https://www.advokaten.se/tidigare-nummer/2019/nr-4-2019-argang-85/eus-bodelningsforordning-i-praktiken/

Tråkigt att ni ska skiljas men intressant frågeställning. Min gissning är att en svensk domstol inte kan döma om annat än svenska fastigheter så det är troligen lokal lagstiftning som gäller. Hoppas att någon vet hur det ligger till.

3 gillningar

Jag funderade på samma sak häromdan eftersom vi har depåkonton i USA. Inte för att vi tänkt skiljas, men allmänt om hur arvsfrågor avgörs vid internationella tillgångar eftersom tex det finns laglott i Sverige men inte i USA.

Jag vet inte. Men ni bor och är gifta i Sverige så om inte gåvan hade förbehållet att det var enskild egendom så skall ni nog dela även på den?
Förslag: Fråga din partner om hen vill inräkna denna marken eller om ni skall bråka om den och kanske även i domstol. Hen kanske inte bryr sig om den?
Finns det något din partner känner extra för, i så fall kanske det går att deala?