Vilket alla känner till, så det är redan inprisat i nuvarande bostadspriser.
För mitt privata boende är en brf en sjukt mkt bättre investering, hur jag än vrider och vänder så kan jag inte bo i en indexfond.
För att parkera mina pengar och få avkastning på dem så är en indexfond bättre, likviditeten tilltalar mig.
Hur menar du? Ett utgångspris är ett sätt att dra igång budgivningen. Köpeskillingen (priset) sätts ju av den som bjuder högst, inte av mäklaren.
Utgångspris är enbart ett minimumpris, säljande parten bestämmer minimumpriset, alltså bestämmer säljande parten priset.
Ja, givetvis är det så. Samtidigt kan ju ingen tvinga någon köpare att betala detta pris.
Problemet jag upplever i sverige (åtminstånde stockholm) är att det är.riktigt svårt att hitta hyresrätter i bra lägen med bra hyror.
Jag kan tänka mkg bo i hyresrätt i framtiden men har “enbart” 13 års kötid dröjer 10 år till innan jag kan få på.ställen där jag vill bo.
Och nej andrahand vill jag ej bo då jag skulle känna mig stressad av att ej veta när jag måste lämna bostaden.
Så just nu bor jag i en brf men i framtiden kan jag se mig avyttra den när min kötid blivit lite bättre.
Du skriver pris, när du menar utgångspris. De flesta tolkar ordet i detta sammanhang som köpeskilling. Nu förstår vi hur du menar och går vidare.
Så är det väl alltid, att marknaden som bestämmer priset.
Tror du att den unika paradvåningens pris är mer volatilt än ett annat område, modell folkhemsboende med kunder som har svagare köpkraft.
Generellt kan man numera se att brf föreningens ekonomi blivit allt viktigare när räntorna stigit och bostäder i äldre, obelånade föreningar ökar mer i värde.
Nyproduktion där gäller motsatsen, stendött!