Fastigheter, fastighetsförvaltning

Hej! Jag undrar om någon här jobbar som fastighetsförvaltare, och hur det yrket är? Funderar på att studera till fastighetsförvaltare så hade jätte gärna velat höra hur det är. Samt om det är en bra grund för att lära sig om fastighetsinvesteringar.
Har även sett att det finns en linje som heter fastighetsingenjör. Och frågan där är lite vad skillnaden är mellan dom 2? Kan man bli förvaltare av att plugga fastighetsingenjör?
Tack på förhand!

Ska inte vara sån, men googla en sväng så har du nog svar direkt på dina frågor, du blir tyvärr inte en bra investerare av att vara förvaltare. Googla o kom tillbaka om du har andra frågor så kan jag svara :sweat_smile:

Fastighetsförvaltare skjuter bredare än fastighetsingenjör.
Som förvaltare hanterar du det mesta som om du vore fastighetsägare. Dock jobbar inte alla affärsmässigt. Vissa jobbar mer nischat mot teknik, andra mot hyresavtal som exempel. Man bör tåla lite stress och hantera många ärenden samtidigt. Mycket kontakt med människor. Plugga till det om du är intresserad av fastighetsbranchen.

Av alla fastighetsinvesterare jag träffat är jag den enda som pluggat till förvaltare.

Jobbat som det! Det är ett bra jobb skulle jag säga. Skapligt betalt, olika karriärvägar, fritt. Inte så konjunkturkänsligt får jag för mig.

Du får gärna ställa mer ingående frågor efter mitt svar.
Jag läste en YH på 4 terminer varav 1 termin var praktik. Jag hade goda förkunskaper inom bygg så var en stor fördel för mig. Rent krasst så var det enda nya jag lärde mig inom juridik och ekonomi. Är man normalbegåvad så löser man utbildning utan att problem.

Jobbar idag som kommersiel förvaltare i Skåne. Har en del vänner i branschen som jobbar mot bostäder och det skiljer sig rejält. För att förtydliga. Det är ovanligare att någon som arbetar med kommersiellt går till bostadssidan än tvärtom.

Ingångslön skulle jag säga ligger mellan 30-35 beroende på erfarenhet och geografisk område. Lönetaket för rollen skulle jag säga går vid 60tkr/mån. Utöver detta finns där bilförmån och bonusar beroende på företag.

Talar främst för mig själv men rollen är fri och man styr sina dagar själv. Sen såklart finns där saker som måste göras. Budget, uppföljning, avräkning av driftkostnader, hyresgästmöte, värdering etc. Kan låta omfattande men återigen, normal begåvad med bra handledning så lär mig sig snabbt.

De tre egenskaper jag tror är viktigast, utåtriktad, affärsintressrad och ordningssam.

Ställ gärna följdfrågor!

1 gillning

Tack för svar!
Har du något tips på vilka yrkeshögskolor som är bäst? Har funderat på fastighetsakademin i Göteborg. Eller är det i grund o botten same same och att man lär sig lika mycket , Oavsett vilken skola man väljer?

Jag vill bli förvaltare just för det du säger att det är väldigt olika arbetsuppgfiter ,jag är väldigt affärsintresserad och vill lära mig mera om fastigheter.

Skulle du säga att jobba som fastighetsförvaltare och gå utbildningen ger en bra grund för att i framtiden investera i fastigheter?

Tycker att yrket verkar som en bra mix av allt. Ser fram emot att förhoppningsvis gå denna utbildningen.

Och vad finns det för olika karriär vägar inom det yrket?

Jag förstår att man inte blir en bra investerare. Utan jag tänkte mer om det ger en bra grund till det. Investeringsbiten är en annan femma.
Ville höra någon som hade erfarenhet inom yrket :slight_smile:

Och min sista men egentligen viktigaste fråga. Har läst en del olika, men några menar på att om man gör en yh utbildning som fastighetsförvaltare fastnar man där sen då eller går det att klättra sig uppåt isåfall som vad?
Är liksom yh utbildningen som fastighetsförvaltare väldigt smal? Eller går det att klättra sig uppåt inom ett företag ändå om man utmärker sig.
Eller måste man ha en akademisk utbildning som på typ Chalmers för att kunna klättra sig uppåt inom ett företag?

Tack på förhand!!

Du kan absolut göra karriär på utbildningen. Det är personliga egenskaper och ambition som spelar roll. Man kan försöka placera sig på att företag som har en sådan anda med internrekrytering. Är själv inte utbildad just fastighetsförvaltare (men i närheten) - blev anställd och upplärd ändå och vet flera andra som gjort samma resa. Någon är chef idag etc.

Sorry svaret dröjde. Du kan nog välja vilken YH med inriktning fastighetsförvaltning som helst och få relativt samma utbildning.

Man får en väldigt bra bild över hur en fastighet fungerar så skulle säga att du får en bra fördel för kommande fastighetsinvesteringar. Det låter väldigt enkelt men beroende på storlek så tillkommer myndighetskrav, besiktningar och revisioner. Det är inte billigt att äga fastigheter idag men det ger och har historik sett varit en mycket god affär att investera i.

Gällande möjlighet att utvecklas så är det väldigt personligt. Är du duktig och driven så spelar vilken utbildning inte särskilt stor roll utan då får man chansen. Bortsett från läkare, jurist, lärare och etc. Så spelar utbildning och betyg inte alls så stor roll som många kanske tror. Enda gången jag visat mina betyg och exsmensbevis är när man söker utbildning.

Finns många delar inom branschen som man kan gå vidare till efter att ha varit förvaltare. Första och kanske närmsta steg uppåt är fastighetschef men sen finns där möjlighet att arbeta som konsult i olika uppdrag ex. lokalkonsult, fastighetsrådgivare och med lite utbildning transaktioner.

Kul yrke med många fördel i en bransch som oftast tjänar mycket pengar. Kör hårt!

Har du jobbat ett par år och bevisat dig så är min erfarenhet att det väger betydligt tyngre än ev högskoleutbildning.

Båda min föregående fastighetschefer har inte högskoleutbilning i branchen. Jag har YH utbildning och fått ervjudande om både enhetschef och fastighetschef. Jobbar dock kvar som förvaltare.