Fastigheter, fastighetsförvaltning

Hej! Jag undrar om någon här jobbar som fastighetsförvaltare, och hur det yrket är? Funderar på att studera till fastighetsförvaltare så hade jätte gärna velat höra hur det är. Samt om det är en bra grund för att lära sig om fastighetsinvesteringar.
Har även sett att det finns en linje som heter fastighetsingenjör. Och frågan där är lite vad skillnaden är mellan dom 2? Kan man bli förvaltare av att plugga fastighetsingenjör?
Tack på förhand!

Ska inte vara sån, men googla en sväng så har du nog svar direkt på dina frågor, du blir tyvärr inte en bra investerare av att vara förvaltare. Googla o kom tillbaka om du har andra frågor så kan jag svara :sweat_smile:

Fastighetsförvaltare skjuter bredare än fastighetsingenjör.
Som förvaltare hanterar du det mesta som om du vore fastighetsägare. Dock jobbar inte alla affärsmässigt. Vissa jobbar mer nischat mot teknik, andra mot hyresavtal som exempel. Man bör tåla lite stress och hantera många ärenden samtidigt. Mycket kontakt med människor. Plugga till det om du är intresserad av fastighetsbranchen.

Av alla fastighetsinvesterare jag träffat är jag den enda som pluggat till förvaltare.

Jobbat som det! Det är ett bra jobb skulle jag säga. Skapligt betalt, olika karriärvägar, fritt. Inte så konjunkturkänsligt får jag för mig.

Du får gärna ställa mer ingående frågor efter mitt svar.
Jag läste en YH på 4 terminer varav 1 termin var praktik. Jag hade goda förkunskaper inom bygg så var en stor fördel för mig. Rent krasst så var det enda nya jag lärde mig inom juridik och ekonomi. Är man normalbegåvad så löser man utbildning utan att problem.

Jobbar idag som kommersiel förvaltare i Skåne. Har en del vänner i branschen som jobbar mot bostäder och det skiljer sig rejält. För att förtydliga. Det är ovanligare att någon som arbetar med kommersiellt går till bostadssidan än tvärtom.