Håller man på med fastigheter så gör man ju det för att man tycker att äga fastigheter är kul. Själv tycker jag att det är ett sjujäkla mervärde att ha ett eget boende vid Medelhavet mot att ha en summa på börsen, särskilt om man prickar en fastighet med hyfsad prisutveckling. Min gissning är att TS är som jag och då biter inga tips av typen: sälj allt och sätt på börsen. Det ger noll livskvalitet att ha alla pengar där.
Läste titeln på ämnet år ba’… MEN DÅSÅ!
Är det jobbigt o stressigt så är det väl inte så kul att leva? Onekligen så skulle du kunna sälja delar av dit “imperium “och leva en lugnare liv utan att svälta.
Skönt att höra att du tagit ett första steg mot det som känns rätt för dig
Du har ju liksom råd att bespara dig själv besvär/arbete du inte önskar så varför inte. ![]()
Sen behöver det ju inte vara allt eller inget heller. Vill du behålla några fastigheter och släppa andra (och investera pengarna på annat sätt) är ju det fritt fram.
Tycker mig höra lite sorg av typen ”om jag inte gör det här vad ska jag göra då”.
Som påpekades ovan så har du ekonomiskt möjligheter att egentligen välja vilken väg du vill men har kanske inte riktigt kommit på hur nästa steg/fas ska se ut för att ge känslan av mening.
Jag har inga fastigheter men förstår känslan av när det jobbet man är bra på och gett mening blir för mycket. Man vill växla ner eller göra ngt annat men vet inte riktigt hur det ska se ut. Det är stressande i sig.
Vad mumlar du om? Han hade skrivit på med mäklare om att sälja och skriver att han behöver lära sig om det jag länkade till ![]()
Jag tycker din fru ska börja jobba heltid så får ni möjlighet att låna och du kan använda en del av hennes lön att köpa bort stress med fastigheterna. Du jobbar ju säkert minst heltid med dina fastigheter och du har byggt familjens förmögenhet. Att hon får slita de kommande tio åren för att avlasta dig är ju det mest rimliga.
Haha, ja jag ska föreslå henne det
Nej, hon är med och driver detta precis lika mycket som mig. Tar väl mer hand om familjen när jag är iväg och tar hand om fastigheterna, men arbetsinsatsen är helt klart likvärdig mellan oss.
Tack för ett intressant inlägg.
Givetvis mycket svårt att säga vad du ska göra i detta läge, men det är ju väldigt bra att sitta på ett fastighetsinnehav värt 44 miljoner efter att lånen är betalda.
Det jag funderar på är vad du har för avkastning egentligen?
Om vi antar att ert vanliga hus är värt 4 miljoner så har du ett avkastande innehav på i storleksordningen 40 miljoner. Men du får bara ut så att det motsvarar två bra löner? Om jag antar att det handlar om ca 80000 kr/netto i månaden (~ca lön upp till nivån för statlig skatt) så är det en avkastning på kanske omkring 3% efter arbetsgivaravgifter och sånt. Det låter lite lågt, borde man inte kunna ligga på kanske 5-6% om man hyr ut i det närmaste obelånade fastigheter? Givet en sådan låg avkastning är det ju bättre att sälja fastigheterna och parkera pengarna i värdepapper och få ut motsvarande avkastning fast utan eget arbete.
Den fråga jag hade ställt mig till att börja med är om det går att justera verksamheten på något sätt? Höjda hyror är det första jag tänker på.
En annan tanke är vad ni har för framtidsplaner och hur gamla ni är? Hur mycket vill ni lämna vidare till era barn? Skulle det vara okej att konsumera 20-40 miljoner av innehavet under ett antal år?
Skulle det vara ett alternativ att sälja fastigheterna och börja bedriva någon annan verksamhet på deltid? Kanske jobba halvtid och sedan ta ut utdelning från värdepapprena?