Hej! Jag har en fundering som jag tror kanske kan bli besvarad här i RTs forum.
Jag äger en hyresfastighet om 10 lägenheter som jag driver som enskild firma. Jag har renoverat mycket under de senaste 10 åren och har därför ett underskott som jag utnyttjat för att få ner skatten. Nu har de stora investeringarna kommit till en ände och underskottet kommer att ta slut. Fastigheten kommer att gå med ett rejält plus och jag har inte så stora avdrag längre. Risken är att mina totala inkomster kommer att överskrida gränsen för statlig skatt.
Fick en ide om att bilda AB och sköta förvaltningen av fastigheten genom detta. Tänkte mig följande lösning:
AB’t hyr fastigheten av EF. AB’t sköter inkommande hyror och löpande driftskostnader. EF sköter underhåll. AB’t anställer mig 1-2 dagar i veckan för att sköta ekonomin (bokföring o bokslut) och tex trappstädning och annat som behöver göras i fastigheten.
Intäkterna blir fördelade så att AB tjänar “mest” och då kan jag ta ut en liten lön för erlagt arbete och resten som aktieutdelning.
Nån som har erfarenhet av liknande upplägg eller kunskaper om detta?
Tacksam för synpunkter!
Mvh Lena
Upplägget uppfattas som orent och alla mellanhavanden mellan dig och bolaget skulle hårdgranskas. Dessutom kan du ju inte hyra ut hela fastigheten till AB då hyresgästerna redan hyr delar av fastigheten. Hyresgästerna har ju kontrakt med dig.
Sälj eller apportera fastigheten in i ett AB istället. Då kan det göras rent och rätt.
Håller helt med @Greger
Varför krångla till det när det finns en lättare lösning, att börja med transaktioner mellan EF och AB är bara en skattemässig risk och i detta fallet känns det onödigt.
Om jag skulle sälja fastigheten till AB’t blir det en hiskelig reavinst. Blir det annorlunda med apportering? Det är ett helt nytt begrepp för mig.
Sälj den till ditt anskaffningsvärde istället. Så slipper du skatten. Det finns inget som säger att du inte får sälja den för lägre än marknadsvärdet.
Hej igen! Jag har ärvt fastigheten och inköpspriset år 1965 var 165 000 kr.
Skulle indexuppräkning av den summan kunna fungera som försäljningspris från mig till AB’t? Marknadsvärde idag är nog 12-14 milj.
/ Lena
Svaret är nej. Kontakta en bra revisor.
Tack för svaret Greger!
/ Lena