Jag är en person som tänkt berika forumet med att från början dokumentera min resa mot att förvärva diverse fastighetsbestånd. Vi får se hur lång denna tråd kommer att bli!
Vem är jag?
38 år gammal,
gnetat och sparat i ett antal år,
äger inga fastigheter i nuläget,
kandidat i en utbildning som är gångbar,
har alltid haft en passion för fastigheter,
bor i mellersta Sverige, men kan fort ändras.
Vad händer nu?
Nästa vecka ska jag skriva under ett kontrakt för ett förvärv av 5 lägenheter i mellersta Sverige. Beståndet ska in i ett bolag. Det trista med detta upplägg är att jag åker på en lagfartskostnad på 4,25 procent. Urk.
Totala köpeskillingen och annat skriver jag i nästa post! Vi hörs!
Kan du kanske börja med att berätta vad som gjort att du blivit intresserad av fastigheter?
Hur ser dina planer ut för arbetet med underhåll av fastigheterna?
Hur ska du finansiera detta? Vad har du investerat i tidigare?
Kul att höra hur du tänkt innan du förvärvat någon fastighet för att sedan se om det blev som du tänkt
Berätta gärna varför du väljer att köpa fastigheterna som privatperson för att sedan sälja in dem till ett aktiebolag.
Eller menar du något annat?
Har egen erfarenhet av små hyreshus under några decennier och skulle väl påstå att det viktigaste är att välja rätt hyresgäster.
Nummer 2 att göra mycket själv eller åtminstone vara med i arbetet när det utförs.
Angående rena fastighetsköp vs paketering i AB så är väl paketering att betrakta som standardförfarande nuförtiden. Om du inte redan har koll på detta så kan jag rekommendera att du läser på lite om latent skatt. Paketering kom ju till främst som en konstruktion för att undvika stämplelskatt. Det finns teoretiska (och ibland praktiska) nackdelar med paketering. Dessa nackdelar var mer på tapeten för några år sedan då paketeringsutredningen verkade luta åt en skatteändring gällande försäljningar av paketerade fastigheter. Nu verkar väl det spåret vara ganska dött, men man vet ju inte hur saker ändras. Oavsett, om ett AB är i situationen att det äger en tillgång med ett marknadsvärde långt över det bokförda värdet så kan det få oönskade konsekvenser i vissa fall. Skattemässigt troligtvis mest i ovanliga fall, men kan också vara relevant för belåning osv. Som sagt, väldigt många fastighetsbolag ser ju ut så här så det är inget ovanligt, men kan vara bra att ha koll på. Redovisningsformerna K2 vs K3 har också ganska stor inverkan på detta då avskrivningar och kostnadsaktivering sker annorlunda.
Fast å andra sidan rekommenderar jag att inte fastna allt för mycket i teori och ekonomi. Som liten fastighetsägare är det viktigaste att huset och hyresgästerna funkar.
Hej bäste Fastighetsdiggaren
Jag tackar för dina styrkekramar.
OM fastigheter inte är saft och bulle, är det istället en prinsesstårta det rör sig om? Måste få veta.
Hej , jättekul att du vill berättar om din resa. Kan du berätta lite mer om din kalkyl, avkastningskrav, räntan banken erbjuder etc. Så lite hårda fakta
Vad menar du med att dra av för moms och skatter innan jag redovisar siffrorna? Är det ett bostadshus är fastigheten inte momsregistrerad och då redovisas utgifter inklusive moms. Eller har jag missuppfattat dig?