Fasträntekonto SBAB 3 eller 6 månader?

Låter trevligt, jobbar själv liknande. Har två fasträntekonton som tyvärr ( :joy:) går ut nu i vår så blir till att binda om till en betydligt lägre ränta. Tänker köra på 3/6mån troligtvis då längre bindningstid inte känns lika lockande för min del som det vart för ett år sedan.

Har Medmera bank som jag låste 10/2 i 3 månader till 3%, såg att dom sänkt till 2,75% nu.

1 gillning

håller med verkar ändå som att räntan har nått botten också.
Sen har jag valt att låsa pengarna den 9-10 varje månad så jag får tillgång till pengarna mitt emellan lönerna som kommer den 27 varje månad

1 gillning

Låter mycket bra i mina öron för jag gör liknande själv.
3 månadslöner buffert som rullar med 3mån fasträntekonto som löper ut 1 månadslön varje månad.

Utöver det kreditkort och liten slant på storbankens ”spar”konto.

Har själv utnyttjat rullande fasträntekonton alltmer konsekvent under de senaste fem åren. Se t ex Ett ramverk för räntefonder och räntor i ett sparande | Provprat och låt oss hjälpas åt - Nr 61 av Kanske för lite historik fram till en sammanlagd sparränta på för närvarande ca 4%.

För egen del går jag mest på räntenivån när det är dags att öppna ett nytt konto, och jämför olika alternativ med bland annat aktuella boräntor med motsvarande löptider (se t ex Den höga inflationen, inflationstrycket och riksbankens/Feds agerande - Nr 5190 av Kanske).