Hej! Jag skulle vilja lägga en viss summa på ett fasttäntekonto och håller på att jämföra räntesatser och villkor. De vanliga storbankerna känner jag ju till, dock har de i genomsnitt mycket lägre ränta än kreditinstituten. Men vad är det egentligen för något, Brocc, Zaver, Arktika, Marginalen, och vad de nu må heta? Förstår att de kontrolleras av Finansinspektionen och att de har insättningsgaranti. Men är de pålitliga? Finns det skillnader mellan dem? Och vad finansierar de med mina sparpengar? Jag är intresserad av hållbarhet, och undrar om storbankerna och kreditinstitut investerar mina pengar lika ”bra” (eller ”dåligt”), eller om det finns skillnader.
Med banklicens är du inkopplad på de internationella betalningssystemen IBAN/BIC/SWIFT etc vilket gör att man kan skyffla pengar mellan olika banker, till skillnad från kreditinstitut där du inte har detta utan måste gå via banker för att flytta pengar
Nästan all inlåning går till samma sak: utlåning (och likviditetsreserv för att ha rätt att låna ut). Sen kan det skilja sig i vad för slags utlåning det handlar om, allt från bolån till skitkrediter till konsumenter och företag.
Generellt använder såväl bankerna som kreditinstituten inlåning från dig för att finansiera utlåning till andra. Många av de aktörer som har högst räntor för inlåning har också “sämst” räntor för utlåning. Brocc har till exempel en exempelränta på sina lån på 11% och Arktika har som affärsidé att köpa lån från folk som inte betalar och lyckats driva in dem - sannolikt till väldigt höga räntor eftersom risken för Arktika är hög.
Alla aktörer med insättningsgaranti är trygga så tillvida att insättningsgarantin finns och är rimligt trygg. Möjligen kan man tänka sig en situation likt finanskrisen på Island där den kanske inte skulle funka så som tänkt.
Vill du tänka “hållbart” hade jag inte valt att jaga den sista decimalen i ränta, utan kanske tänka på de aktörer som brukar hamnat hyfsat högt i jämförelserna och ändå är mer traditionella aktörer. Typ Landshypotek bank, SBAB eller Skandia. Eller köra med bindningstid hos “din” bank, där brukar storbankernas erbjudanden vara helt OK.
Jag skulle gissa att Arktikas avkastning kommer sig av att de köper lånen billigt snarare än av att låntagarna betalar särskilt hög ränta. Kassa krediter brukar ha hög rabatt.
Så du menar att portföljer likt denna som de köpte från Morrow Bank kommer ha schyssta villkor? Tänker snarare att det är en salig blandning mellan tragiska livsöden, personer med brist på konsekvenstänk och rena bedragare som Morrow Bank och Arktika gör affärer av.
Jag menar just det jag skrev, att jag tror att avkastningen kommer huvudsakligen av rabatt snarare än av ränta.
Nu fastnade jag i ett kaninhål här just kring Arktika. Verkar som att de ägs av en marockansk (!) miljardär utan kopplingar till Sverige. Synnerligen ovanligt för ett svenskt kreditinstitut. VD:n känns inte heller som en typisk bankdirektör, han verkar bänka 175 kg. Så nu vet vi mer om Arktika än vi behövde och var och en kan avgöra om vill placera sina pengar på deras konto med insättningsgaranti! ![]()
Tack alla för era svar!
En skillnad mellan ett kreditmarknadsbolag och en bank verkar vara det maximala beloppet du får spara hos dem. Det är max insättningsgarantin 1150000kr som du får spara hos ett kreditmarknadsbolag, en bank har högre gränser eller inga alls.
Du kan välja att filtrera på instituttyp på min sida, du kan tyvärr inte filtrera på hållbarhet.
Länken är filtrerad på banker just nu, men det är ju bara att byta till kreditmarknadsbolag.
Det finns andra jämförelsesidor som compricer och konsumenternas men de har inte möjligheten att filtrera på det. Bifogar båda för enkelhetens skull. Jag tror inte det finns fler, finansportalen är compricer t.ex.
Så länge de har statlig insättningsgaranti är det idiotsäkert. Bara att välja de som har högsta räntan. Dumt att ge bort pengar i onödan.
Tack! Konsumenternas har jag tittat på hittills.
Blev nyfiken - påverkar en sådan bakgrund som t ex Arktikas ägare era beslut kring var ni placerar era pengar?
För tydlighets skull är detta inget som ligger i licensformen. Ett kreditmarknadsbolag har ingen begränsning på storleken på inlåning per kund enligt licens, men de flesta kreditmarknadsbolag väljer själva att använda en sådan begränsning (för stora kunder pajar riskmått skulle jag misstänka är en av anledningarna). På samma sätt finns det bolag med banklicens som ändå har begränsning.
Har min buffert på Borgo; både låsta konton och med fria uttag.
Finansiering genom bolån inom Sverige, vilket är något som jag moraliskt kan stå bakom.
Däremot har jag ingen aning om vad vd:n bänkpressar ![]()
Nordiska har ett sparkonto de kallar för grönt:
https://support.nordiska.com/hc/sv/sections/30458255280145-Nordiska-FLEX-GRÖN
2,1 %
Ej fasträntekonto dock.
Nej, att påverkas av dess ägare är väl att dra det lite långt, möjligen om det finns bolag som man av olika skäl vill bojkotta. Däremot kan det väl om man vill ha “hållbarhet” som kriterie vara värt att fundera på vilken typ av utlåning ens pengar används till, där jag litar mer på SBAB och Landshypotek än på en del av kreditinstituten som mer har ockerliknande utlåning som fokus.
MEN: Alla kreditinstitut med insättningsgaranti bedriver en fullt laglig verksamhet!
Konsumenternas är bra, de har mycket info. De är lite långsammare på att uppdatera räntorna bara.
Intressant, jag kollade och alla förutom Borgo hade 1150000 som gräns. Borgo hade 1050000 som gräns istället. Det får mig att tro att det kanske finns ett försäkringskrav om det inte finns ett formellt lagkrav?
Det får du nästan ta reda på.
Moank är ett kreditmarknadsbolag utan begränsning. Borgo har konton med 10 miljoner som gräns.
Det stämmer att Moank inte har någon begränsning, jag får uppdatera uppgifterna.
Det var den informationen jag hade om Borgo också, men jag dubbelkollade Borgo igår och de verkar ha ändrat Vilken är den maximala summan för insättningar och uttag? | Borgo Det finns lite tolkningsutrymme här för rörliga konton.
Det är ytterst få bolag som skriver det tydligt i villkoren tyvärr, man får leta i deras kassa FAQ.