Hej och tack för utförlig blogg.
Jag har fått ett arv på några miljoner (inte över 10). Har redan ett välbetalt jobb, så därför finns inget behov att leva på detta arvet.
Att ha de liggande på ett vanligt sparkonto genererar ingenting, och för varje månad så “äter” inflationen upp det. Jag har har varit i kontakt med privata bankrådgivare med både SEB, Nordea och Swedbank och deras förslag har varit aktieindexobligationer och fonder med olika risknivåer.
Men deras avgifter och ränta på ränta effekt skulle även där äta upp mycket av vinsten. De gav mig några exempel på fonder som generade väldigt lite i förhållande till risknivåerna. Jag skulle vara nöjd med ca 8% avkastning på investerat kapital/år.
Har även tittat på hyresfastighetsköp i BRA lägen, som Malmö och Helsingborg innerstad. Men de ligger på ca 20 miljoner och jag vill inte ta lån, blir för dyrt och det verkar vara mycket jobb att förvalta en fastighet utöver mitt heltidsjobb.
Samma sak med markköp, de ligger på för högt i pris.
Har därför tittat på att köpa ett radhus, med cirka 4 sovrum för ca 4.000 000 kr utan banklån. Med driftkostnad på ca 4000kr/mån.
Bor jag själv i ett av rummen i huset, och hyr ut de andra 3 rummen plus min egen nuvarande bostadsrätt, trea ( inget banklån), så har jag räknat på hur mycket jag får in:
Radhus: 3x4000kr = 12000 kr minus driftkostnad 4000 kr = 8000 kr ( vinst )
Bostadsrättlgh: 8000 kr/mån minus avgift 4500 kr = 3500 kr ( vinst )
Så sammanlagda vinsten per månad skulle vara 8000+3500 = 11.500 kr
Jag köpte min bostadsrättlgt för 1.350 000 kr.
Så med andra ord, så investerar jag totalt 4.000 000 + 1.350 000 = 5.350 000 kr och får ut en årlig vinst på 138.000 kr ( 11.500 x 12 mån).
Det är en avkastning på ca 2,57%.
I mina öron, så låter det en aningen futtigt med tanke på investeringskostnaden…när jag säljer huset om några år, så kanske priset har gått upp, men det kan även falla när räntan stiger…
Min fråga är då, är detta en bra säker investering?
Eller ska snöra in mig på indexfonder, eller crowdfunding som även de kan falla?
Tacksam för utförliga svar