Fattar inte mitt lån

Det är en skam att våra politiker inte kraftfullt informerar den yngre generationen om faran med konsumtionslån och dessutom låter företag som Klarna förstöra unga människors ekonomiska framtid. Låna aldrig till annat än en bostad.

1 gillning

Verkar som du tagit till dig och förstått allvaret i situationen vilket är bra.
Tänkte ändå förtydliga att du inte borde investera i något annat än att betala av det här lånet.

Har du aktier eller fonder hade jag sålt av allt för att betala av lånet.

Lycka till

5 gillningar

Om siffran på 288kSEK skrämmer dig nu så kan det vara bra att veta att när du tog lånet måste (enligt lag) kreditgivaren skriva den uppgiften till dig. Så du har redan sett den siffran (eller en snarlik) och/eller skrivit på ett avtal du inte läst ordentligt.

3 gillningar

De säkrar upp räntan först så lånet försvinner fortare på slutet.
Skulle nog försöka betala av det dyra lånet fortare.
Räntorna gör högre kostnader än vad folk tror

2 gillningar

Med din inkomst borde du kunna göra en plan att betala hela lånet på under två år och borde göra det. Svårt att kommentera på detaljerna kring just ditt lån utan detaljerna, men det låter troligt att det är ett bestämt månadsbelopp över perioden, så första åren är enormt mycket ränta. Förmånligt för långivaren, inte för dig.

1 gillning

Ett annuitetslån innebär att man har extremt lite amortering och extremt mycket ränta i början av lånets löptid. De sista åren är det tvärtom. Mycket amortering och lite ränta. Historiskt sett har den typen av lån använts till bolån, eftersom låntagaren helt enkelt inte har råd med stora amorteringar de första åren.

I ett äkta annuitetslån är räntan fast och då får du samma belopp på låneavin varje månad. Ditt lån har rörlig ränta, därför varierar räntans storlek, och därmed även storleken på låneavin varje månad. Principen är dock densamma. Är banken seriös skall därför angiven löptid stämma.

I min värld är en annuitet på ett konsumtionslån ett oskick. Se till att få ett lån med rak amortering så att skulden sjunker rejält varje månad.

Försök att få en annan bank som har en anständig ränta. Är du ansluten till ett fackförbund så kanske Swedbank eller Danske Bank ett alternativ. De har något som kallas medlemslån. Där ligger räntan på helt andra nivåer.

4 gillningar

Tack alla för er input och tips, uppskattas enormt!

Jag gjorde en koll på Lendo igår och har idag fått erbjudande på 9.36% effektiv ränta ifrån Wasa Kredit vilket då sänker från nuvarande ganska rejält.

Ska däremot kika lite på detta innan jag tar något beslut.

Precis som du säger, jag stoppade garanterat huvudet i sanden och tänkte inte mer på det förrän nu när jag fått lite mer vett i skallen.

7 gillningar

Gör som alla sagt ovan, betala av allt du kan så fort som möjligt, varje månad du inte betalar av så får du ju betala räntan oavsett, så varje månad missar du 2500 kr typ. Strunta i allt som inte har med att betala av lånet att göra, du kan ju betala av det på ett par månader om du verkligen försöker. sen är du fri för alltid om du inte gör samma misstag igen, vilket jag inte tror du gör efter detta.

2 gillningar

Grymt med den räntan!

1 gillning

Jag blir så glad av att läsa sådana här trådar. Otroligt stort av dig @AntiGod att be om hjälp och samtidigt lyssna på alla nyttiga råd. Och stort av alla som hjälper till utan att lägga på någon negativ värdering i trådskaparens situation eller tidigare val.

Stort lycka till och se till att beta av den där skulden så mycket du bara kan. Det kommer att vara en fantastiskt härlig känsla när den är borta. :muscle:

17 gillningar

Har du provat att samla hos Anyfin? Dom sänkte en bekanta ränta rät bra och har inga konstiga avgifter.

Byt långivare som du är inne på, försök få under 10% i ränta. Betala sedan av allt så fort du kan, köp aldrig något längre om det inte är för ren överlevnad. Ta jobb på helger och kvällar ifall du kan och jobba hela tiden tills privatlånet är avbetalt, du kan fixa det här snabbt, under 12 månader ifall du anstränger dig.

En annan självklar grej för mig vore att, efter man har lagt om lånet och räknat ut den årliga lånekostnaden, skattejämka. Då betalar du rätt skatt direkt istället för att vänta drygt ett år på återbäringen. Passa på att gå igenom Skatteverkets avdragslexikon och begära även andra lämpliga avdrag.

1 gillning

Jag håller med att matteundervisningen i grundskolan och gymnasiet borde i mycket högre grad inkorporera grundläggande ekonomisk undervisning. Men inställningen att vissa typer av lån är alltid “dåliga” medan andra är “bra”, utan att specificera omständigheter och villkor är direkt kontraproduktivt.

Man kan lika gärna få usla villkor på ett bostadslån som på en konsumentkredit och felköp på bostadsmarknaden är långt mer skadliga för privatekonomin än de flesta konsumentkrediter, helt enkelt för att det är mycket större summor inblandade.

Det finns onödigt mycket dygd och skam knutet till diverse ekonomiska beteenden. Vilket bara leder till att man undviker att se situationen objektivt och hitta mer fördelaktiga lösningar på diverse privatekonomiska problem.

Personligen ser jag krediter som en tjänst jag utnyttjar då och då och betalar för i form av ränta. Precis som med andra tjänster jag använder jämför jag regelbundet priser och villkor. Om en konkurrent kan ge ett bättre erbjudande är det bara att byta ( alt. omförhandla villkoren).

1 gillning

De här skitlånen borde verkligen förbjudas. I ditt fall har du ändå hyfsad inkomst och klarar dig men det verkar i alla fall om man tittar på lyxfällan som att många med små inkomster lyckas låna otroligt mycket fast de inte borde fått.

Jag håller med andra, betala av skiten så fort du kan och köp aldrig något på kredit igen.

Utöver det tycker jag alla elever i årskurs 2-3 på gymnasiet borde ha obligatorisk visning av lyxfällan ett par avsnitt per termin :wink:

2 gillningar