Är det någon av er som har kunskap om sjukhusens organisation!? Jag tycker ni resonerar utifrån märkliga ståndpunkter!?
Vårdenhetschef = chef för en vårdavdelning. Ansvarar för avdelningen och anställda undersköterskor och sjuksköterskor. Ordnar personal vid sjukfrånvaro, ansvarar för personalens och avdelningens utveckling. Är ofta sjuksköterska men kan ha annan kompetens.
Medicinskt ansvarig läkare = alltid en läkare, ansvarar för det medicinska omhändertagandet och organisation.r inte anställd på bara en avdelning utan har ofta jour/avdelningsjonn/mottagning varvat. Medicinskt ansvarig läkare är förstås alltid en läkare. Kan inte vara någon annan yrkeskategorie!
Klinikchef = chef för kliniken, alltså ofta flera vårdavdelningar/mottagningar. Kan vara en läkare men numer även annan yrkeskategorie. Om inte klinikchefen är läkare behövs ytterligare en chef, som är läkare - och har det medicinska ansvaret.
I min värld är det inte sjuksköterskor som trängt bort läkare, utan man har ändrat sättet att organisera vården. Den gamla sortens överläkare som var chef över allt och alla finns inte kvar.
Sen är det svårt att få läkare att ta klinikchefsjobb, det vet jag, för det är en stort uppdrag med mycket ansvar. Hur Vårdförbundet resonerar vet jag inte men är väl logiskt att inte alla sjuksköterskor, när en har jobbat 1 månad och den andra 20 år, har samma slags arbetsuppgifter?