Privatlån för att betala kontantinsatsen?

Hej!

Jag med sambo har pratat om hus genom våra år tillsammans, det har dock inte varit aktuellt. Men vi har gemensamt ändå pratat om våra kriterier och det är blandannat hus med stor tomt, strandtomt, bergvärme, inga grannar osv. Det har vi alltid varit överens om. Jag har så länge jag kan minnas lurkat på hemnet för skojs skull, och så för en månad sedan kom det. Vårat drömhus. Drömläget. Alla kriterier, och då menar jag alla kriterier. För ett rimligt pris dessutom. 900.000kr utgångspris. Vi har idag 80.000:- sparat. Vi har rest en del, och haft lite otur förra året men allt är åtgärdat.

Vi gick på visning, fastnade och vi vann budgivningen på 1.150.000kr. Overkligt. Vad gör vi nu? Hur ska vi tänka?

Häng med här…

Kalkyl över våra utgifter just nu:

Hyra 7600
El 450
Telia 600
Mobil 1500
Djurmat 1000
Mat 4000
Bensin 3000
Akassa 1000
Pension 500
Djurförsäkring 500
Spotify 109
Netflix 179
Prime 79
Tidning 129
Hbo 79
Hyresgästförening 85
Hemförsäkring 56
Snus 2000
Billån 3000
Bilskatt/försäkring 550
Smink 1000

27.416:-

Inkommande varje månad: 29000 + 21000 = 50.000

Kalkyl om vi köper hus med privatlån 150 000:-

Driftkostnad 4.000:- (angivet hos mäklaren 2,400:-)
Ränta (5%) 2862:- (skulle vi binda vilket vi kommer i 2 år är just idag ca 4,29 i ränta)
Amortering 1629:-
Privatlån 2.200:- (tog höjd och räknade på 13,5% ränta)
Telia 600
Mobil 1500
Djurmat 1000
Mat 4000
Bensin 4000
Akassa 1000
Pension 500
Djurförsäkring 500
Spotify 109
Netflix 179
Prime 79
Tidning 129
Hbo 79
Snus 2000
Billån 3000
Bilskatt/försäkring 550
Smink 1000

30.916:-

Högt räknat med räntorna och alla utgifter. Jag har gjort ett litet påslag på allt egentligen. Vi tänker dra ner på ‘‘lyx’’ konsumtionen med abonnemang osv. Billånet är högt för jag amorterar högt samt pendlar jag 10 mil varje dag till arbetet, vilket drar upp bensinkontot.

Vi har idag 80.000:-

Inkommande kommande månader
April 46.000:- (bonus skattat och klart)
Maj 10.000:- (sambo planerad sjukskrivning)
Juni 10.000:- (sambo förmodligen tillbaka men räknar ändå bort en månad extra)
Skattåterbetalning 11000

Vid inflyttning 157.000:- (Förutsatt att inget oförutsägbart händer)

Pantbrev, lagfart och besiktning 50.000:-
Kontantinsats 172 500:-
Tar höjd 10.000kr extra
Totalt 233 500:- Totalt för huset.

Vi tar höjd för att bilen går sönder och det kostar oss 45.000:-
Kvar har vi 112 000:- att röra oss med vid inflyttning.

Frågeställningen vi har är hurvida vi ska tömma spargrisen och nolla oss tillsammns med ett privatlån.
Eller Behålla ca 30.000:- som buffert (gräsklippare tex) och öka på privatlån med ambitionen att bygga
buffert över sommaren och hösten för att sedan betala av hela privatlånet innan året är slut.

Håller kalkylen? Har jag missat något?

Undanber kommentarer som hur kan du ha så lite sparat, jag vet att det är lite med tanke på lönen. Men vi har prioriterat en massor av resor under 2 år och vill nu sadla om och börja bilda familj inom 1-2 år. Vi kan spara drygt 20 i månaden och vi planerar att bygga buffert deluxe framöver :slight_smile: Vi båda har trygga anställningar.

Vad kan gå fel för att 20.000:- vi har i månaden äts upp? Jag förstår såklart ifall tex taket går sönder så ligger vi risigt till, men ganska höga odds på det och vi besiktar huset innan vi skriver på. Besiktningen säljarna har gjort visar ingen anmärkning alls.

Är våra marginaler bra? Hur har ni gjort? Vad skulle ni ha gjort?

1 gillning

Personligen hade jag hellre försökt ta privatlån för att täcka hela kostnaden för att flytta in i lägenheten och haft kvar alla sparpengar som buffert. Om ni kan betala tillbaka det snabbt kan ju den extra kostnaden vara väl värd att ha en ordentlig buffert. 30 000 kr låter som en för liten buffert för två personer och ett hus tycker jag.

Grattis till drömhuset!

1 gillning

Tack för svar! Jag tänker lite så också, hellre kanske högre månadskostnad men större trygghet ifall något stort händer! Tanken är ändå att betala av privatlånet inom detta år!

Jag kommer länka flitigt till din tråd i diskussioner gällande bostadsmarknaden :laughing: Grattis till det nya boendet!

Haha, jag förstår att det inte är optimalt att göra på det här sättet, och tanken var aldrig heller att vi skulle köpa nu med så lite pengar.

Med budgivningen så var det mer att det inte är bindande, vi kan fortfarande dra oss ur. Därav denna post, vill bolla hur andra har gjort/tänkt i denna situation.

Jag känner mig ändå trygg nånstans i att vi har massvis med marginaler, ända frågetecknet är det här med att behålla bufferten eller inte.

Äh, tänker att det är sånt här lån är till för. Ni fick åka på vad jag gissar är några häftiga resor, och nu kommer ni få bo i ert drömhus. Det kan ju vara värt lite extra ränteutgifter i några år, så länge ni är beredda på att leva lite snålare i några år som följd. :slightly_smiling_face:

Givet budgeten du lägger upp så har ni ju också rätt mycket ni kan dra in på om det börjar knipa - ex snus och smink som hade minskat utgifterna med 3000 kr. (tillägg: ej menat som ngn som helst kritik eller moraliserande över era livsstilsval, har själv liknande, utan var mer menat som att det ju är sånt man kanske skär in på innan man flyttar från huset typ och bra att ha luft i systemet osv)

Men sen måste jag bara fråga - a-kassa 1000 kr - vad är det för a-kassor ni är med i?

Sen vad frågan så hade jag liknande funderingar i höstas när vi köpte. Vi hade efter inflytt och allt typ 10 000 kvar (förvisso bostadsrättsradhus, men ändå). Det var mentalt stressande men så länge man vet att man snabbt kan bygga buffert och verkligen vinnlägger sig om att göra så är det lugnt. Vi har under tiden här avstått från rätt mycket konsumtion för att kunna få upp bufferten så snabbt som möjligt. Och det har gått bra! Trots en del vabande och annat.

Så kör på det. Din kalkyl ser OK ut och bra att du räknat högt. Sen om räntan blir 5% eller inte vet man ju inte, men ni verkar ha luft i systemet.

Slutat snusa, slutat sminka mig och ta mig ur billånet och köpt en mindre fin bil kontant. (Kanske lättare sagt än gjort, det förstår jag och billånet kanske inte är så mycket att göra något åt. Men ändå. Detta är ju vansinniga summor som får ert bolån att blekna i jämförelse.) Med det sagt så har ni ju ändå väldigt goda marginaler om ni får in 50 tusen i månaden efter skatt? Är ni inte helt galet slösaktiga i övrigt och lever sparsamt de första åren kan ni ju båda amortera och spara buffert de närmsta åren. Grattis till drömhuset, verkar besiktningen ok känns det som ni kommer klara er utan problem! Men ett alternativ är ju att leva tråkigt och sparsamt ett år för att ordna en bättre buffert och slippa privatlån mm, och kanske också hitta ett boende lite närmre än fem (tio?) mil från arbetet. Det låter både lite oekonomiskt och tråkigt i mina öron. Marknaden kan ju mycket väl gå ner mer närmsta året också. Men har ni tittat länge och hittat något ni verkligen fallit för och tror på, kör!

1 gillning

Underbart med orden ‘dröm’ och ‘hus’ i samma mening och sedan ser man att ni har betalat en mille! Här där jag bor får man inte ens ett garage för dom pengarna. Grattis, verkar som ni gjort en bra affär!

3 gillningar

Har ni räknat med amorteringen på privatlånet?

Sen undrar jag hur tusan ni har tid att se så mkt på tv och dessutom läsa tidning :slight_smile:

Ja amortering och räntan ingår i den summan som är angiven här på privatlån!

1 gillning

Både bolånet och eventuellt privatlån är ju inte så stora egentligen i sammanhanget givet era inkomster och utgifter. Jag hade nog tagit ett privatlån så man hade extra mycket rörelsefrihet i samband med flytten (plus kanske överväga att ha ett kreditkort tillgängligt för att kunna skjuta kostnader en månad framåt, räntefritt).

Men så fort ni är inflyttade och fasta utgifter man har när man flyttar skulle jag nog prioritera att amortera bort lånen i dyrast ordning (privatlån, billån, bolån) så fort det bara går och hellre leva lite snålt ett tag. Speciellt om ni planerar barn inom 1-2 år (skönt att ha färre ränteutgifter/amorteringar under ev. föräldraledighet). Det ser ju ändå ut som ni skulle kunna skära ett antal tusenlappar varje månad ytterligare på era utgifter under en period iaf?

Det jag hade gjort först av allt är att byta bil till en elbil. Kolla in Nissan Leaf från 2016 (30 kWh) och framåt. Kostar ca 150 tkr och uppåt. Köper du den med billån blir det lägre avbetalning än 3000 definitivt. Elen för att pendla 10 mil om dagen hade kostat dig under 1000 lappen. (Jag äger en själv, högt räknat drar den 4 kr/milen). Skatten på elbilar är 360 kr/året. Jag har halvförsäkring för 190 kr/mån.

Det här är något jag skulle vara försiktig med tanke på att ni har väldigt liten buffert. Även om jag inte gillar idén så skulle jag nog behålla det lilla ni har. Sedan måste ni verkligen strama upp er finansiella disciplin. “Allt kostar” när man har hus. Vi köpte ett hus som vi tyckte var inflyttningsklart vid visning och lade nog 150kkr första året. Ni måste vara överens om att göra uppoffringar och hålla er till en stram budget för att bygga en tillräckligt stor budget som fungerar till hus när ni kommer att vara belånade upp till skorstenen.

Hur realistiska är driftkostnaderna från mäklaren? Med tanke på rådande energipriser behöver man vara försiktig här. Är det här verkligen drömmen så kör på det, men bara om ni verkligen är 100% överens om att satsa på huset tills ni är i ekonomisk balans. 1000 kr i månaden till smink och 2000 till snus låter som rimliga uppoffringar om det verkligen är drömmen att bo i det här huset. Man kan inte få allt här i livet.

I er långsiktiga budget behöver ni ta höjd för löpande underhåll och renoveringar.

1 gillning

Skippa djuren/djuret. Kostar mer än ni tror och skriver.
Skippa pensionen. Ni behöver pengarna nu.
Skippa A-kassan. Ni är mer än dugliga och därmed attraktiva på arbetsmarknaden.

Då har ni direkt 3.000 kr extra varje månad plus några tusen om året på diverse veterinärkostnader dvs totalt 40.000 extra om året.

Skippa a-kassan låter som ett tvivelaktigt råd i dessa tider? Eller missar jag något väsentligt i vad de arbetar med?

2 gillningar

1000kr/mån ens för två låter mycket, kostar det inte lite över hundralappen (som dessutom väl är avdragsgillt)?

Vilka dugliga personer som inte bor i obygd är utan arbete?
Nej, A-kassan behöver du inte ha om du duger till.
Det är brist på kompetens och erfarenhet inom de flesta branscher.
Vilka kompis har Du som är arbetslösa?

“Dugliga personer”… Vilken fantastisk människosyn. Jo jag känner folk som både kan stava och har blivit uppsagda de senaste månaderna, eller för övrigt varit arbetslösa i andra tider. Har själv varit arbetslös, då var jag glad att jag hade a-kassa. Men för osårbara genier är det klart att inga försäkringar krävs. Men snälla, tro inte att du är mer duglig bara för att du valt en trygg bransch, det är ett självbedrägeri.

1 gillning